Czy RODO mnie dotyczy?

Czy musisz wdrożyć RODO w swojej firmie?

RODO jest to rozporządzenie unijne, które obowiązuje przedsiębiorców i inne osoby (m.in. osoby na działalności nierejestrowanej, freelancerów), które pracują na danych lub z danymi (przetwarzają dane osobowe) do celów innych niż cele osobiste/prywatne.

RODO jest stosowane w Polsce już od maja 2018 roku. Zarówno wiedza, jak i świadomość ochrony danych u przedsiębiorców, jak i Klientów jest coraz większa.     

Czy RODO mnie dotyczy?

Przygotowałam dla Ciebie krótki test. Udziel odpowiedzi na poniższe pytania:

Czy obsługujesz Klientów indywidualnych;
Czy posiadasz ich dane?
TAK/
NIE
Czy współpracujesz z Klientami/kontrahentami prowadzącymi działalność gospodarczą?TAK/
NIE
Czy posiadasz pracowników?TAK/
NIE
Czy posiadasz stronę www lub fanpage na Facebooku?TAK/
NIE
Czy sprzedajesz on-line?TAK/
NIE
Czy świadczysz konsultacje lub inne usługi on-line? Prowadzisz newsletter?TAK/
NIE
Czy przechowujesz jakiekolwiek dane osobowe w formie papierowej?TAK/
NIE
Czy przechowujesz jakiekolwiek dane osobowe na swoim komputerze?TAK/NIE

Sprawdź czy na choćby jedno z powyższych pytań odpowiedziałeś TAK.

Jeśli tak, RODO dotyczy także Twojej firmy niezależnie od tego czy prowadzisz działalność gospodarczą, działalność nierejestrowaną, jesteś freelancerem lub działasz w formie Spółki.

Jeśli masz wątpliwości, czy do wdrożenia RODO wystarczy Ci samo przygotowanie Polityki prywatności, to mam dla Ciebie specjalny wpis, w którym odpowiadam na to pytanie: Czy sama Polityka prywatności wystarczy do wdrożenia RODO?

Jeśli chcesz działać legalnie, RODO jest Ci niezbędne.

Czy płacisz podatki?

Czy stosujesz kasę fiskalną, jeśli tego wymagają od Ciebie przepisy?

Czy wystawiasz faktury zgodnie z wymogami?

Jeśli prowadzisz działalność, firmę na terenie UE – przepisy RODO obowiązują Cię podobnie jak przepisy podatkowe, księgowe czy przepisy drogowe.

Jeśli chcesz budować swój wizerunek wśród Klientów, RODO może być Ci w tym pomocne.

Klienci są świadomi tego, że RODO obowiązuje i że obowiązek jego wdrożenia ciąży na Twojej firmie. Może powiesz, że Klienci mają już dosyć kolejnych informacji o RODO, które otrzymują od firm? Masz rację, ale nie wiem czy wiesz, z drugiej strony – jeśli ich nie dostaną – oburzają się, że ich dane nie są chronione.

Z doświadczenia przeprowadzonych wdrożeń widzę, że bardzo dużą motywacją do wdrożenia RODO w firmach, które się do mnie zgłaszały byli właśnie Klienci.

Bardzo często zdarzało się, że klienci widząc brak wdrożonego RODO wykorzystywali ten argument próbując uzyskać specjalne rabaty czy bonusy na ich usługi. Nie powiem, że ich nie dostawali. Inna sprawa jest taka – że informacja o powodzie uzyskania od firmy rabatu rozprzestrzeniała się dosyć szybko wśród znajomych, przyjaciół takiego Klienta. Strata wizerunkowa mogła dużo kosztować taką firmę.

Jeśli chcesz wyróżniać się na tle konkurencji.

Każda firma chce być uznawana za profesjonalną, solidną i rzetelną . Wizerunek firmy, która nie stosuje się do przepisów prawa na pewno jej w tym nie pomoże.

Tak jak napisałam, o ile RODO obowiązuje przedsiębiorców lub osoby, które prowadzą np. działalność nierejestrowaną, o tyle nadal wiele firm nadal go nie wdrożyło.

Dzięki temu te, które to już zrobiły mogą wyróżniać się wśród innych jako profesjonalne, nowoczesne (bo aktualnie tematem na czasie jest „ochrona danych osobowych”) i świadome potrzeb rynku.

Jeśli chcesz prowadzić biznes, a nie bać się o to czy i kiedy wyjdzie, że nie wdrożyłeś RODO.

Jako firma chcesz przede wszystkim prowadzić biznes – poznawać Klientów czy kontrahentów, zarabiać pieniądze, realizować zamówienia. I rzeczywiście to powinien być twój cel. Nie jest jednak łatwo go realizować mając świadomość, że ciągle jesteś „w tyle” z tym by dostosować się do nowych przepisów.

Jeśli chcesz zrobić to wcześniej niż później 🙂

​ Prawda jest taka, że przepisy dot. ochrony danych obowiązują i będą obowiązywać w takiej czy innej formie. Wcześniej czy później i tak będzie musiał je wdrożyć w swojej działalności.

Jeśli chcesz być przygotowany na kontrole.​ 

Ten argument zostawiam na końcu, bo nie uważam go za najistotniejszy, choć może być pod kątem finansowym najbardziej dotkliwy. Rzeczywiście – kontrole już się zaczęły. Więcej o aktualnie trwających kontrolach, możesz przeczytać w artykule pt: „W 2022 r. rekordowo wysokie kary za naruszenie RODO”.

UWAGA:  Wdrożyć RODO można samemu. Nie ma obowiązku korzystania z usług specjalistów. Więcej na temat samodzielnego wdrożenia RODO przeczytasz w moim artykule.

Urząd Ochrony Danych Osobowych wydaje systematycznie nowe Wytyczne. Jest też bogata baza Wytycznych Grupy Roboczej art. 29. Ministerstwo Cyfryzacji również zebrało na swojej stronie kilkadziesiąt stron poradników odnoszących się do RODO. W sieci jest mnóstwo informacji o RODO, ciągle wydawane są nowe interpretacje/ komentarze specjalistów.

W takiej sytuacji – przedsiębiorcom, który nie wdrożyli RODO – trudno będzie się wytłumaczyć, że nie wiedzieli czy je wdrożyć, nie wiedzieli jak je wdrożyć lub nie mieli pieniędzy na wdrożenie.  Rzeczywiście samodzielne wdrożenie wymaga poświęcenia czasu na zapoznanie się z przepisami, materiałami i rozeznanie się w temacie, ale nie jest niemożliwe.

RODO powinno być wdrożone przez wszystkich, którzy przetwarzają dane osobowe (nie dotyczy przetwarzania do celów osobistych/prywatnych). Jeśli jednak, masz wątpliwości czy RODO dotyczy Ciebie – w związku z dzisiejszym wpisem napisz do mnie – sprawdzę czy również w Twojej działalności RODO powinno zostać wdrożone.

JEŚLI MASZ NADAL WĄTPLIWOŚCI, NAPISZ DO MNIE: kontakt@kingakonopelko.pl

A jeśli chcesz skorzystać z gotowego rozwiązania przygotowanego przez prawnika, kup pakiet dokumentów z instrukcjami wideo Wdrożenie RODO w Twojej firmie.

Wdrożenie RODO. Pakiet dokumentów + instrukcje wideo.