Jak prowadzić skutecznie Szkołę Językową? 7 pytań o biznesowe aspekty

Sierpień to bardzo intensywny czas dla Szkół Językowych.

Pytania o to: jak wypromować swoją Szkołę? Od czego zacząć? O czym pomyśleć? O co zadbać? Jak uregulować kwestie prawne? Jak prowadzić marketing? Pojawiają się prawie codziennie na forach dla właścicieli Szkół Językowych.

O kwestiach prawnych pisałam już dla Was w artykule: “Jak przygotować umowę dla Szkoły Językowych” czy “Najważniejsze dokumenty dla Szkoły Językowej”.  

Swoimi wskazówkami dzieliłam się także w BEZPŁATNYM kursie “Umowy i RODO dla Szkoły Językowej” oraz podzielę się podczas Webinaru, który odbędzie się 5 sierpnia (ZAPISZ SIĘ NA WEBINAIR ORAZ BEZPŁATNY KURS)

umowa dla szkoły jezykowej wzór

Dzisiejszy wpis będzie inny. Będzie bardziej o biznesie, dlatego też w ramach serii #prawoibiznes zaprosiłam Olgę i Michała Wilczyńskich, czołowych specjalistów w Polsce w dziedzinie budowania i zarządzania markami edukacyjnymi, żeby podzielili się swoim doświadczeniem i wiedzą oraz odpowiedzieli na najczęstsze pytania dotyczące prowadzenia firmy edukacyjnej, Szkoły Językowej.

To co? Zaczynamy?

7 pytań i 7 odpowiedzi o biznesowe aspekty działania Szkół Językowych

Powiedzcie, jakie są 3 powody, dla których Szkoły Językowe lub firmy z branży edukacyjnej przechodzą do świata on-line? Czy dotyczy to także firm, które prowadzą działalność stacjonarną?

Jednym z głównych powodów, to skalowanie biznesu. Mamy wielu świadomych właścicieli szkół, którzy osiągają lub już osiągnęli maksymalne obłożenie w swoich stacjonarnych firmach i chcą rozwijać się dalej. Otwieranie kolejnej stacjonarnej szkoły, to duża inwestycja, która nie zawsze zwraca się po pierwszym roku i też za kilka lat zostanie wysycona.

Online daje większe pole do manewru i rozwoju. Niestety wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że na rozkręcenie kursów online również trzeba trochę czasu, nauki, wdrażania, systematyczności i cierpliwości.

Nie możemy też zapomnieć o trendzie, który obecnie zaczyna się w Polsce rozwijać. Kursy i lekcje online będą za jakiś czas bardzo popularne. Wzrasta liczba twórców kursów online i tym samym świadomość ludzi, że można uczyć się z domu z ludźmi z całego świata.

Wiele szkół stacjonarny w marcu, zostało zmuszonych do przejścia online. Z dnia na dzień całe biznesy przenosiły się do wirtualnych sal lekcyjnych. Niektórzy postanowili kontynuować rozwój lekcji online i stacjonarnych, inni mają nadzieje, że od września będą mogli w 100% wrócić do swoich stacjonarnych placówek.

Obecnie pracujemy z 3 szkołami, które stawiają od zera swoją szkołę online. Będą to nagrane lekcje do samodzielnej nauki w domu.

O jakie obszary należy zadbać, zaczynając działać on-line? 

Tych obszarów jest bardzo dużo. Firma w online, to zupełnie inna bajka. Wiele przedsiębiorców myśli, że wystarczy założyć fanpage i ogłosić światu, że są.

Budowanie marki online, to praca od podstaw, czyli poznanie naszych przyszłych klientów, zrozumienie, z jakimi problemami się zmagają, co ich powstrzymuje przed rozwojem, czego się obawiają oraz jak my możemy im najlepiej pomóc.

Kolejny ważne etap, to wybór modelu sprzedażowego i rozwoju produktów i usług cyfrowych.  Trzeba również zadbać o regulaminy, RODO itd.

Prowadzenie Fanpage, planowanie sprzedaży, reklama na Facebooku, spójna komunikacja marki, automatyzacje.

Trzeba pamiętać, że marka online, to praca pełnoetatowa, to nie jest wrzucanie postów z życzeniami, czy też raz na jakiś czas. Uważam, że zostanie twórcą kursów online, to nauka nowego zawodu.

Nagrać kurs, to tylko jeden element całego ekosystemu, wielu wpływających na siebie elementów…

Wiem, że wiele osób ma obawy przed dzieleniem się wiedzą, dlatego myślę, że odpowiedź na kolejne pytanie może pomóc w rozwianiu wątpliwości: Czy warto dzielić się wiedzą bezpłatnie?

Warto. Jako twórcy kursów online, musimy wzbudzić zaufanie, bez zaufania nie sprzedamy ani jednego kursu. Jak twoi przyszli klienci mają ocenić, że twoja wiedza i doświadczenie może im pomóc? Właśnie dzięki bezpłatnym wskazówkom. Jest bardzo mała granica pomiędzy wiedzą bezpłatną, a płatną trzeba uważać, aby jej nie przekroczyć.

Warto na początku ustalić ile mogę dać bezpłatnie i się tego trzymać.

Jakie miejsca w sieci warto wybrać, prowadząc Szkołę Językową, firmę edukacyjną? Własna strona WWW/ fanpage na Facebooku/Instagram/Tik Tok /newsletter?

Tam, gdzie są nasi potencjalni klienci. Wszystko się łączy z poznaniem naszej grupy potencjalnych klientów, jak dobrze ich określimy i poznamy, aby nie działać na domysłach, to będziemy wiedzieć, w jakich mediach ich znajdziemy. Uważam również, że baza e-mail, to konieczność, to jest coś, czego nikt nam nie zabierze. Konta w mediach społecznościowych nie są nasze 🙂

Jakie są 3 rzeczy, o którym należy pamiętać, tworząc swoje miejsce w sieci i budując swoją społeczność np. na Facebooku? Od czego warto zacząć?

Będę trochę brzmiała jak zdarta płyta, ale nie można zacząć rozwijać markę online bez opracowania odpowiedzi na kilka pytań:

  1. Kim jest mój klient?
  2. Jakie ma problemy?
  3. Jakie mają cel/ marzenia …?
  4. Co może go powstrzymywać przed zakupem kursu?
  5. Jak mogę mu pomóc?

Kolejna ważna sprawa, to bycie szczerym i działanie zgodnie ze swoim sumieniem. Ludzie szybko zweryfikują, czy mówisz prawdę. Nie ma się bać, powiedzieć, że też popełniasz błędy lub czegoś nie wiesz.

Dobór komunikacji do odbiorców, spójność, konsekwencja i cierpliwość 🙂 Social media nie lubią przerw i bałaganu komunikacyjnego. Zawsze staraj się realizować jeden cel.

Czy warto myśleć o tworzeniu produktów elektronicznych (np. e-booki/kursy on-line, nagrania video/materiały PDF), które byłyby w stałej ofercie i dostępne dla Klientów od zaraz? Jakie są zalety posiadania tych produktów w swoje ofercie?

Główną zaletą gotowych produktów cyfrowych jest możliwość skalowania. Kiedy sprzedajemy nagrany produkt, to nie mamy ograniczonej liczby kursantów. Znikają problemy kadrowe, chorobowe, brak obecności na zajęciach, grafik itp. Trzeba jednak pamiętać, że posiadanie gotowego produktu nie oznacza, że ludzie będą wpadać do naszego wirtualnego sklepu jak do spożywczaka po bułki. Trzeba włożyć dużo pracy w sprzedaż.

O czym jeszcze warto pamiętać, budując swoją markę w sieci?

O wartościach, które chcemy przekazać, o zasadach i samodyscyplinie. Bycie online, to zdecydowanie przyszłość dla branży edukacyjnej. Sama miałam szkołę stacjonarną 11 lat i ilość ograniczeń i hamulców dla biznesu jest bardzo duża. Natomiast świat online, to również ciężka praca i niewielu przechodzi najtrudniejszy pierwszy etap budowania swojego biznesu online.

Niestety niektórzy myślą, że od pierwszego miesiąca działania online, na ich konto wpłyną dziesiątki tysięcy. Skuszeni obietnicami sprzedawców o pracy z basenu z drinkiem w ręku, szybko i brutalnie dowiadują się, że wcale nie jest tak kolorowo zwłaszcza na początku.  

Pamiętaj, że każdy biznes potrzebuje wkładu pracy, pieniędzy, zaangażowania i CZASU. Tylko do Ciebie zależy, czy odniesiesz sukces. Jak myślisz na poważnie o takim modelu biznesu, zacznij się szkolić i wdrażaj wiedzę, testuj i nie zniechęcaj się. 

BIO:

Olga i Michał Wilczyńscy

Otworzyli swoją pierwszą firmę w wieku 20 i 23 lat z 50 złotymi w kieszeni. Obecnie są jednymi z czołowych specjalistów w Polsce w dziedzinie budowania i zarządzania markami edukacyjnymi. Charyzmatyczni mówcy, którzy występują na wielu scenach w Polsce. W ich portfolio są takie marki jak Ogólnopolski Konkurs Przedmiotowy Leon, Twoja Dochodowa Szkoła, jezykowo.org – nauka niemieckiego online, czy też platforma do Zarządzania szkołami. Wygłaszają prelekcje i prowadzą kursy oraz konsultacje dla 2500 osób rocznie. Autorzy E-booka jak prowadzić social media dla firm edukacyjnych i wydawcy magazynu Lider Branży Edukacyjnej.

Są twórcami programów i kursów online z zakresu rozwoju, działań w social media, zarządzania i planowania strategicznego dla właścicieli firm edukacyjnych.