Jakie 5 pytań musisz sobie zadać zanim wrzucisz Regulamin na swoją stronę

O tym, że nie warto ryzykować i kopiować cudzego Regulaminu sprzedaży, pisałam tutaj

W tym artykule chcę Ci pokazać, na co musisz zwrócić uwagę przygotowując swój Regulamin.

I bez względu na to, czy zrobisz to sam, czy oddasz w ręce profesjonalisty, są pewne elementy, które musisz określić samodzielnie. Zależą one oczywiście od charakteru Twojego biznesu, a także od wizji Twojej sprzedaży.

Poniżej znajdziesz najważniejsze elementy, które musisz ustalić przed opracowaniem własnego Regulaminu sprzedaży.

Są one zawarte w formie pytań, bo i przed przystąpieniem do tworzenia własnego Regulaminu, musisz zadać sobie pewne pytania, aby określić jaki kształt ma przybrać.

Z tego względu, że odpowiedzi mogą być naprawdę różne, bardzo zindywidualizowane.  Z tego płynie jeden wniosek – kopiowanie cudzego Regulaminu po prostu się nie opłaca. W ten sposób, możesz narzucić sobie i swojemu biznesowi czyjeś zasady, które mogą być dla Ciebie „niewygodne”.

KIEDY DOCHODZI DO ZAWARCIA UMOWY?

Opcji, w których dochodzi do zawarcia umowy może być naprawdę wiele.

Może to być moment złożenia zamówienia, zaksięgowania płatności czy też przyjęcia zamówienia. Określenie tego jest o tyle ważne, że wpływa na bieg terminów prawniczych, od których są uzależnione są prawa i obowiązki Twoje jak i Twojego klienta. Ale o tym pisałam tutaj

W tym artykule chcę odnieść się do zawarcia umowy liczonego od momentu przyjęcia zamówienia.

Dlaczego uzależniać zawarcie umowy od potwierdzenia przez Ciebie przyjęcia zamówienia?

Po pierwsze, dzięki potwierdzeniu przyjęcia zamówienia, unikniesz sytuacji gdy Klient np. zamówi produkt a nie będzie on już dostępny w sklepie (bo np. na stronie nie zaktualizowano informacji albo w trakcie gdy dokonywał zamówienia wykupiono akurat ostatnią sztukę).

Po drugie, dopiero od potwierdzenia przyjęcia zamówienia „leci” czas na jego realizację. Unikasz więc sytuacji, gdy w mailach umknęła Ci informacja o złożeniu zamówienia przez Klienta i dowiadujesz się o tym po kilku dniach, gdy Klient zgłasza się z pretensjami z powodu niedostarczenia przesyłki.

Jednym słowem, do czasu potwierdzenia przyjęcia zamówienia do realizacji, możesz nie podjąć się zamówienia. Do czasu potwierdzenia, nie musisz go realizować, a jeśli Klient dokona płatności – zwrócisz mu ją bez żadnych konsekwencji.

SPOSÓB PŁATNOŚCI

Musisz zastanowić się w jaki sposób zamierzasz pobierać płatność za towary. Czy będzie to zwykły przelew a może za pobraniem? W związku z tym wyborem, takie informacje musisz zawrzeć w swoim Regulaminie. Kupujący powinien wiedzieć, z jakich opcji będzie mógł skorzystać.

SPOSÓB DOSTAWY

Kolejny element Twojego Rzzzegulaminu, który bezwzględnie powinien się w nim znaleźć. Klient musi wiedzieć, czy będzie mógł skorzystać np. z paczkomatu czy dostawy kurierem. To bardzo ważne, gdyż czasami ta kwestia jest decyduje o tym, czy ktoś zrobi u Ciebie zakupy.

Moja wskazówka dla Ciebie – nie oznacza to jednak, że wszystkie rodzaje dostaw/koszty/terminy dostaw należy tu przewidzieć i opisać. Czasami wystarczy odwołać klienta do np. zakładki DOSTAWA, gdzie wszystko jest uregulowane.

CZY BĘDZIE ZAKŁADANE KONTO UŻYTKOWNIKA (np. w ramach którego będzie można śledzić historię zamówień)?

Musisz przemyśleć, czy chcesz w ten sposób ułatwić klientowi zakupy u Ciebie.

Czy to ułatwienie? W tej chwili, sporo sprzedawców wprowadza opcję zakupu bez rejestracji. Ale udane zakupy, możliwość śledzenia postępu procesu zakupowego czy też wprowadzenie programu lojalnościowego, okazyjnych rabatów, to coś co może przyciągnąć klientów.

Ale decyzja należy do Ciebie.

Musisz jednak pamiętać, że zakładanie takiego konta związane jest z przetwarzaniem danych osobowych i to kolejna kwestia, którą będziesz musiał mieć na uwadze, jako Twój obowiązek.

W związku z tym, poza obowiązkami prawnymi w kwestii ochrony danych osobowych, będziesz musiał także zadbać o to, aby informacja o możliwości założenia konta i instrukcji jak to zrobić, znalazła się w Regulaminie.

W JAKI SPOSÓB KLIENT DOKONA ZAKUPÓW?

No właśnie i to kolejny z argumentów, przemawiający za tym, że nie tylko nie warto kopiować cudzych regulaminów ale i całkowicie sugerować się wzorami.

Dlaczego?

Bo jeżeli, narzucisz sobie konkretny proces zakupów skopiowany z innego sklepu, w praktyce może się okazać, że u Ciebie pod względem technicznym lepiej wdrożyć zupełnie coś innego.

Niemniej jednak pamiętaj, że musisz dokładnie przemyśleć jak będzie wyglądać „ścieżka” do robienia zakupów i opisać ją w Regulaminie. Wiadomo, że zazwyczaj są one proste i intuicyjne, ale w razie kłopotów, klient w pierwszym odruchu, będzie szukał wskazówek i instrukcji w Regulaminie. Dlatego musi on w sposób dokładny krok po kroku opisywać proces zakupów.

Moja wskazówka dla Ciebie – pamiętaj, że korzystanie z gotowego w 100% wzoru niestety nie pozwala na dobre zabezpieczenie firmy. Pakiet wzoru dokumentów z instrukcją wideo, ma więc za zadanie bazowanie na wzorze, ale z dostosowaniem go do swojego biznesu.