Kancelaria Legal & Business Kinga Konopelko na XII Kongresie Kobiet Biznesu 

Kancelaria na XII Kongresie Kobiet Biznesu w Warszawie

Rozwój, inspiracje i wkład w sukces biznesowy Klientów – to tylko część tego, co omówiono podczas XII Kongresu Kobiet Biznesu, który odbył się 18 września 2024 roku w hotelu Arche Krakowska w Warszawie. Wydarzenie, zorganizowane przez magazyn „Businesswoman & Life”, po raz kolejny potwierdziło, jak istotną rolę kobiety odgrywają w polskim biznesie.

W tegorocznej edycji nie mogło zabraknąć przedstawicielek naszej kancelarii – CEO Kancelarii r. pr. Kinga Konopelko oraz apl. adw. Katarzyna Baryn, które nas reprezentowały, aktywnie uczestnicząc w panelu dyskusyjnym „Jak odnieść sukces w biznesie?”.

W gronie ekspertów i autorytetów – w tym Agnieszki Dąbrowieckiej, Anny Wieczorek, Fryderyka Karzełka oraz Michała Babicza – dyskutowano o kluczowych czynnikach sukcesu i rozwoju we współczesnym świecie przedsiębiorczości. Z naszej strony podkreśliliśmy, jak ogromny wpływ na rozwój firm ma prowadzenie biznesu zgodnie z przepisami prawa. Legalność działań, odpowiednie umowy i dokumenty nie tylko chronią przedsiębiorców przed niepotrzebnymi problemami, ale także budują zaufanie i wiarygodność na rynku – co w efekcie przekłada się na długofalowy sukces.

Nasza wiedza dla Ciebie – wywiad w magazynie Businesswoman & Life

W najnowszym wydaniu magazynu „Businesswoman & Life” Kinga i Katarzyna miały przyjemność udzielić wywiadu, w którym podzieliły się swoim doświadczeniem i wiedzą na temat pracy prawnika w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym. Skupiły się na tym, jak zmiany w prawie, zwłaszcza w branży e-commerce, wpływają na działalność firm oraz jak przedsiębiorcy mogą uniknąć błędów, które często kosztują ich czas i pieniądze. Podkreśliły również, jak istotna jest bliska współpraca z Klientami – to nie tylko formalności, ale przede wszystkim zrozumienie ich potrzeb i wspieranie biznesu.

BWL: Na co dzień pracujecie Panie z biznesem. Jakie branże na co dzień obsługujecie? Co jest dla Was ważne przy współpracy z Klientem?

KB: Tworzymy tutaj pewną kolaborację – prawa i biznesu. Żeby nie być zbyt cukierkowym to nie powiemy, że ,,znamy się na wszystkim” i ,,rozwiążemy każdy Twój problem”, bo specjalizacja u prawnika jest równie kluczowa co u lekarza – ale za to powiemy, że ,,znamy się na obsłudze prawnej e-commerce, ochronie danych osobowych, pracujemy z branżą IT, kreatywną”. Dodatkowo w ramach Kancelarii i odrębnej marki Edulegal wspieramy branżę edukacyjną – twórców kursów, szkoły językowe i firmy edukacyjne. Mamy ten komfort, że prowadzimy Kancelarię całkowicie on-line i obsługujemy naszych klientów w całej Europie.

BWL: Współpraca zdalna z prawnikiem - czy naprawdę jest możliwa i czy nie wpływa na jakość obsługi?

KK: Wręcz przeciwnie – taką praktykę zdążyłyśmy opanować jeszcze przed pandemią i do tej pory funkcjonuje to bez zarzutu. W dobie całkowitej cyfryzacji, klienci również doceniają taką dostępność i przede wszystkim oszczędność czasu. Rozumiemy, jak istotny dla przedsiębiorców jest kontakt i elastyczność, a nasze polityki i procedury są na tyle wypracowane, że aktualny model pracy nie wymaga większych zmian. Praca prawnika wbrew pozorom to nie tylko ważne spotkania, twarde negocjacje i cięte odzywki, ale 90% to po prostu…praca przed komputerem, planowanie, strategie, biznesplany, aktualizacja dokumentów, prowadzenie szkoleń, pisanie bloga i załatwianie administracyjnych spraw, a wszystkie opinie mówią same za siebie – nie wpływa to na jakość obsługi :).

BWL: Co jest najbardziej problematyczne w branży e-commerce? Jakie obszary są najbardziej narażone na ryzyko, jeśli działa się bez prawnika?

KB: Zdecydowanie jest to złożoność regulacji prawnych i dynamicznie zmieniające się przepisy, które mogą wpływać na każdą część działalności, od ochrony danych osobowych po kwestie praw konsumenta i międzynarodową sprzedaż, jednak tym, z czym mierzymy się aktualnie najczęściej to kwestie odstąpienia od umowy (tak, regulamin sklepu to umowa!). Przedsiębiorcy najczęściej tracą dużo pieniędzy i energii na tym niedopatrzeniu, kiedy prowadząc swój sklep zawierają umowy przez telefon lub e-mail – przez brak uregulowania terminów i warunków odstąpienia od umowy (np. w ciągu dobrze znanych nam 14 dni), ich usługę lub produkt można ,,zwrócić” jeszcze w ciągu 12 miesięcy, mimo całkowitego rozliczenia i wykonania zamówionego zlecenia. Dbamy o to, aby dać konsumentom zgodnie z przepisami możliwość zwrotu, jednocześnie mając na uwadze korzyści przedsiębiorcy. Etyczne zachowanie w biznesie to często win-win, a jak mamy w zwyczaju mówić: ,,zapobieganie jest tańsze niż ratowanie” (nie tylko finansowo, ale przede wszystkim mentalnie).

BWL: Jakie największe korzyści dla swojego biznesu widzą przedsiębiorcy, którzy korzystają z usług prawnika?

KK: Przede wszystkim komfort prowadzenia działalności bez ciągłego strachu i obaw o kwestie prawne. Zdecydowanie ułatwia to rozwijanie biznesu kiedy można mieć poczucie spokoju gdy ktoś inny troszczy się o to, co dla wielu naszych klientów jest trudne i niezrozumiałe, a od tego jesteśmy my:).

To w czym pomagamy, to na pewno w przełożeniu niezrozumiałego języka prawniczego na prosty język:). ,,Wyłapujemy” ryzyka biznesowe, które mogłyby kosztować naszego Klienta bardzo dużo, gdybyśmy ich nie dostrzegły. Przygotowujemy też Klientów do współpracy z ich kontrahentami dbając o to, żeby na jak najwcześniejszym etapie wyjaśnić wszystko to, co może być później źródłem konfliktów czy nieporozumień. Eliminujemy więc niepotrzebne spory lub je wcześniej przewidujemy i im przeciwdziałamy – to są realne korzyści dla firmy. Pozwalają szybciej osiągać cele biznesowe.

BWL: Czy warto korzystać z konsultacji z prawnikiem, gdy rozpoczyna się swoją działalność lub rozwija się kolejny nowy obszar, wprowadza nowy produkt?

KB: Oczywiście. Jeśli nigdy nie prowadziłeś działalności, a chcesz zacząć tworzyć swój wymarzony biznes, poświęcenie godziny lub dwóch na konsultację z prawnikiem, doradcą podatkowym i rozwianie swoich wątpliwości, poszerzenie wiedzy i świadomość swoich ryzyk i szans, to w naszej ocenie bardzo odpowiedzialna inwestycja, która zaowocuje w przyszłości. Widzimy jak wiele osób szybko i bez obaw rusza z wdrażaniem swoich pomysłów biznesowych po konsultacji z nami. Widzimy też, jak długo trwa wdrażanie pomysłów przez osoby, które zaczynają bez konsultacji i które na każdym kroku zastanawiają się czy robią dobrze, czy wprowadzając to czy inne rozwiązanie, nie narażają się na kontrole i konsekwencje finansowe. Google nie udzieli na to odpowiedzi, za to my – analizując sytuację już możemy to zrobić doradzając najbardziej optymalne rozwiązania.

BWL: O co w takim razie powinna zadbać firma, jeśli rusza ze sprzedażą on-line swoich produktów i usług?

KK: Sprzedaż produktów lub usług on-line to przede wszystkim zadbanie o ,,serce” Twojego serwisu, czyli odpowiedni regulamin. Może wydawać się to wyjątkowo nudne, ale również wyjątkowo potrzebne. Brak Regulaminu lub błędy w Regulaminie mogą dać Klientowi uprawnienia do odstąpienia od umowy w każdej chwili i stanowić podstawę zgłoszenia skarg/roszczeń do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kolejne elementy to  polityka prywatności, odpowiednie checkboxy i ścieżka sprzedaży dostosowana do UX strony. Gdy zadbasz o to wszystko, możesz później skupić się na tym, co wymaga Twojej uwagi, czyli na rozwijaniu swojego biznesu. 

BWL: W jaki sposób nawiązujecie Panie silne relacje z klientami i jakie znaczenie ma precyzja oraz zrozumienie ich potrzeb w pracy zawodowej? Na co kładziecie Panie szczególny nacisk podczas współpracy z Klientem?

KB: To jest chyba know-how, którego nie można wszystkim zdradzać 🙂 a tak na poważnie – zaczynamy zawsze od PP, czyli Potrzeby i Pomysłu klienta. To klient wskazuje kierunek w którym chce iść, do którego portu zmierza jego biznes i realizacja, a my mamy być jego zwierzchnikiem i partnerem. Oczywiście to nie jest tak, że zgadzamy się ze wszystkim – często pozwalamy sobie na komentarz i wskazanie innych alternatyw do prowadzenia tego biznesu (głównie opierając się na doświadczeniu), ale to właśnie jest ta rola –  jesteśmy partnerem, któremu można zaufać i ze spokojem oddelegować tę najbardziej wyczerpującą i czasochłonną część.

Bez zrozumienia intencji i działania biznesu ,,od wewnątrz” nawet nie zabieramy się do pracy, dlatego indywidualną współpracę rozpoczynamy zawsze od konsultacji FOCUS. Prawo i biznes ma się ze sobą zazębiać, a nie wykluczać, dlatego wejście w przysłowiowe ,,buty” naszego klienta to podstawa dobrej współpracy. Nie wyobrażam sobie wspierać przedsiębiorcę bez znajomości jego struktur, biznesplanu czy celów biznesowych. Szczególny nacisk kładziemy przede wszystkim na szacunek wobec siebie – szanujemy swój czas, dbamy o wartościowe i jakościowe spotkania, bieżące informowanie o postępach lub opóźnieniach i z pewnością o jasność i prostotę przekazu. Po latach współpracy z klientami wiemy jak ważne jest przeświadczenie i odczucie, że prawo nie jest przeszkodą i czymś czego powinni się bać, ale narzędziem do realizacji celów biznesowych, z którego trzeba umiejętnie korzystać.

Oczywiście są Klienci, którzy chcą samodzielnie działać bez indywidualnego wsparcia prawnika, ale potrzebują dokumentów z profesjonalnego źródła. Mamy też rozwiązania dla takich osób – są to gotowe wzory dokumentów ze szczegółowymi instrukcjami do szybkiego i samodzielnego dostosowania.

To, co staramy się wnieść naszą pracą to zdrowy dystans, ale jednocześnie poczucie komfortu i ,,bezpiecznego” miejsca, w którym klient może czuć się swobodnie, bez zbędnego oceniania. Zachowując przyjazny profesjonalizm jesteśmy w stanie pracować z klientem indywidualnym i biznesowym, a dzięki temu nie brakuje nam ciekawych projektów i wyzwań, których ciągle jesteśmy ,,głodne”.

BWL: W jaki sposób doświadczenie zawodowe pozwala Paniom na skuteczne przekładanie skomplikowanych aspektów prawa na praktyczne i zrozumiałe biznesowo rozwiązania dla klientów?

KK: Przede wszystkim inwestujemy mocno w szkolenia prawne i biznesowe. Śledzimy trendy, analizujemy rynek. Pomocne jest to, że same prowadzimy działalność i rozumiemy, z jakimi wyzwaniami trzeba się mierzyć mając jeszcze tak dużą konkurencję i trudny rynek. Uczymy się też ciągle od naszych klientów – to oni pokazują nam nowe pomysły i problemy z którymi się mierzą, a to bezcenna wiedza, która przekłada się na stosowanie aspektów prawa w praktyce o którym wspomniała Pani w pytaniu. Pracując bezpośrednio z różnymi firmami, staramy się rozpoznawać ich cele, strategie i obawy. To zrozumienie, pozwala tworzyć rozwiązania prawne, które nie tylko są zgodne z przepisami, ale również wspierają rozwój biznesu i minimalizują ryzyko.

Osobiście gdybym miała dać radę sobie 5 lat temu, trzymałabym się tych 3 kluczowych zasad: większy nacisk na przewidywanie potencjalnych problemów i proponowanie prewencyjnych działań (to pozwala klientom unikać kosztownych błędów i skupić się na prowadzeniu działalności, a to również bardzo istotny dla partnerów punkt współpracy), kierowanie się do klienta prostym i zrozumiałym językiem, który pozwala im podejmować świadome decyzje i przede wszystkim wyjaśnienie warunków i zasad współpracy klientowi przed rozpoczęciem wieloetapowego projektu – to pozwala uniknąć wiele nieporozumień i pomaga trzymać się zaplanowanych terminów. 

BWL: A może... rozmawiamy o marce osobistej - czy zaniedbanie kwestii prawnych może mieć znaczenie dla budowania swojej marki?

KB: Budowanie marki osobistej to w dzisiejszym świecie jedno z większych i dość trudnych wyzwań biznesowych – ale jak wiemy, bardzo opłacalnych. Marka osobista to nie tylko to, jak jesteśmy postrzegani przez klientów, ale także jak jesteśmy postrzegani przez partnerów biznesowych i konkurencję. Każde naruszenie przepisów prawnych może prowadzić do poważnych konsekwencji, które wpłyną na nasz wizerunek. Reputacja jest jednym z najcenniejszych aktywów marki osobistej.

Problemy prawne, takie jak naruszenia prywatności danych klientów, mogą wywołać lawinowy kryzys zaufania. Klienci, którzy dowiedzą się o takich incydentach, mogą stracić zaufanie do marki, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do utraty lojalnych klientów i spadku sprzedaży. W branży e-commerce, gdzie konkurencja jest ogromna, utrata zaufania może być trudna do odrobienia. 

Pracując z branżą kreatywną, głównie twórcami kursów on-line widzimy ten jeden powtarzający się błąd (ale też dzięki sztucznej inteligencji coraz większą świadomość) w kwestii naruszeń praw autorskich, czyli np. dopuszczanie się plagiatu, nieprawidłowe oznaczanie źródeł i błędne stosowanie prawa cytatu. Jest na rynku wiele przykładów marek osobistych, które poprzez zaniedbanie tych kwestii musiały wręcz zniknąć z rynku/biznesu.

Inny przykład? Zaniedbania regulaminów, które są niedostosowane do aktualnych przepisów, nadwyrężają pozycję konsumentów, a finalnie przez kontrolę UOKiK i dotkliwe kary finansowe cierpi nie tylko ich reputacja, ale i finanse i wypłacalność.

Ochrona własności intelektualnej jest kolejnym istotnym aspektem. Marka osobista często opiera się na unikalnych produktach, usługach, a także na oryginalnych treściach i materiałach marketingowych. Zaniedbanie kwestii prawnych związanych z ochroną tych elementów może prowadzić do ich nielegalnego wykorzystania przez konkurencję, co osłabi naszą pozycję na rynku i wpłynie na naszą reputację jako innowatora. Warto traktować ochronę własności intelektualnej jako swoje aktywo, coś co możemy równie dobrze sprzedać lub wynająć, a jednocześnie (szczególnie w świecie start-upów) wykazać się przed inwestorem lub aniołem biznesu jako świadomy przedsiębiorca – a to również wpływa na naszą markę osobistą.

Może zabrzmi to dość banalnie, ale by chronić i rozwijać swoją markę, ważne jest, aby być transparentnym i dbać o etyczne praktyki biznesowe. Wielokrotnie jesteśmy świadkami, jak w ten sposób można zbudować silną, wiarygodną i trwałą markę, która będzie cieszyć się zaufaniem klientów i partnerów biznesowych.

BWL: Czujecie się Panie spełnione zawodowo?

KK: Poczucie sprawczości to chyba jeden z głównych elementów dążenia do spełnienia zawodowego w tym obszarze – myślę, że możemy się z tym wspólnie zgodzić. 

Czujemy, że nasze działania mają realny wpływ na rozwój biznesów z którymi współpracujemy, patrzymy jak rosną na sile, wprowadzają swój produkt lub usługę na rynek, wdrażają nowe rozwiązania i nawiązują międzynarodowe współpracę. Przed nami jeszcze długa droga i dużo zmian (nie tylko legislacyjnych;)) ale widzimy, że zmierzamy w dobrym kierunku. Dodatkowo, satysfakcję czerpiemy  z ciągłego rozwoju i nauki. Branża kreatywna, branża e-commerce i prawo to dziedziny, które nieustannie się zmieniają, wymagając od nas nie tylko bieżącego aktualizowania wiedzy, ale także umiejętności adaptacji do nowych warunków. To sprawia, że nasza  praca jest dynamiczna i nigdy nie staje się rutyną.

Największą nagrodą są dla nas relacje z klientami. Ich zaufanie, pozytywne opinie i długoterminowa współpraca to dowód na to, że nasze zaangażowanie i kompetencje są doceniane. Zdarzają się trudne okresy i dość napięte harmonogramy, ale jak wiemy stres i prawnik to nieodłączny duet.

BWL: Działacie Panie głównie on-line. Czy macie Panie przestrzeń na spotkania stacjonarne?

KB: To dla nas przede wszystkim bardzo pomocna i wręcz ,,rozrywkowa” część pracy z której bardzo chętnie korzystamy. Konferencje, szkolenia, networking to coś, co jest podstawowym elementem naszej pracy, miłą odskocznią i przede wszystkim – też coś, z czego chętnie korzystamy i często praktykujemy. Pomijając już konsultacje stacjonarne lub stacjonarne wdrożenia i spotkania w firmie Klienta, z przyjemnością bierzemy biernie i czynnie udział w konferencjach, występujemy jako prelegenci i szkoleniowcy. Zależy nam przede wszystkim na tym, aby konferencje i szkolenia były dla uczestników wartością dodaną – ostatnie szkolenie dla Rzeczpospolitej miało wpływ na świadomość konsumentów w zakresie nieuczciwych praktyk rynkowych, Web To Learn dało nam możliwość wskazać przedsiębiorcom jak legalnie sprzedawać kursy on-line, a ostatnia konferencja organizowana przez Urząd Patentowy uświadomiła z pomocą adwokatów i rzeczników patentowych o korzyściach z rejestracji i ochrony swojego znaku towarowego – przykładów możemy podać mnóstwo, jednak cel jest tutaj jest najbardziej istotny: każde spotkanie daje wartość, a networking (nie tylko wśród prawników) jest długofalową inwestycją w rozwój i przede wszystkim daje świadomość zmian na rynku.

Kongres Kobiet Biznesu to dla nas nie tylko okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń, ale także szansa na podkreślenie, w jaki sposób prawo może wspierać rozwój przedsiębiorstw. Udział w tym wydarzeniu utwierdza nas w przekonaniu, że nasze działania są odpowiedzią na aktualne potrzeby Klientów, a współpraca z naszą kancelarią to inwestycja w ich przyszłość. 😊

Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się więcej o tym wydarzeniu, zajrzyjcie na stronę: XII Kongres Kobiet Biznesu.