Zmiany w Regulaminie sklepu internetowego z uwagi na koronawirus. 5 wskazówek

Czy trzeba wprowadzić zmiany do Regulaminu sprzedaży w związku z koronawirusem?

Odpowiedź będzie typowa jak dla prawnika 🙂 – to zależy

Wiem, uwielbiacie tę odpowiedź, ale z drugiej strony na pewno niektórych ona ucieszy, bo oznacza to, że możesz być w tej grupie szczęśliwców, którzy nie muszą nic robić :)).

Kiedy może być potrzeba wprowadzenia zmian do Regulaminu lub aneksowania umów z Klientami?

✅Gdy wysyłasz produkty fizyczne i możesz mieć problemy np. z dostawcami produktów lub materiałów do stworzenia produktów,
✅Gdy świadczysz usługi zakupione on-line, ale dotychczas wykonywane stacjonarnie, tu może się pojawić zmiana np. dotycząca sposobu wykonywania umowy,
✅Gdy jest ryzyko, że z uwagi na zewnętrzne okoliczności, może zmienić się termin realizacji usług/dostawy produktów.

Kiedy nie będzie potrzeby wprowadzenia zmian do Regulaminu w związku z koronawirusem?

✅Gdy sprzedajesz produkty elektroniczne typu e-booki/kursy online;

Tu najczęściej produkt jest już gotowy i jedyne co trzeba zrobić, to wysłać go do Klienta.

✅Gdy udzielasz konsultacji on-line lub świadczysz inne usługi on-line -tu również w większości przypadków nie będzie potrzeby zmiany terminu czy sposobu wykonania umowy.

Pytanie do Ciebie – w której jesteś grupie?

Czy to, czym się zajmujesz powoduje, że Twój Regulamin wymaga zmiany?

Czy wprowadziłeś już zmiany do Regulaminu?

Czego mogą dotyczyć zmiany?

Najczęściej zmiany dot. realizacji umów dla Klientów, które mogą być konieczne do wdrożenia dotyczą:

zmiany terminu realizacji umowy

zmiany sposobu wykonywania umowy (z formy stacjonarnej na on-linową)

zmiany osoby wykonującej umowę (gdy np. korzystałeś do tej pory z podwykonawcy, a Twoja umowa/Regulamin zakładały, że o każdej zmianie podwykonawcy poinformujesz Klienta),

zmiany dostawy (np. firma kurierska, z którą dotychczas współpracowałeś, odmówiła dalszej współpracy)

WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE

Wskazówka 1:
Wypisz sobie wszystkie elementy, które mogą się zmienić z uwagi na koronowirus uwzględniając to, co sprzedajesz.

Wskazówka 2:
Sprawdź, czy koronawirus wpłynie na zawarte przez Ciebie umowy. Jeśli tak, wypisz sobie Klientów, z którymi powinieneś omówić zmianę warunków.

Wskazówka 3:
Sprawdź, czy koronawirus wpłynie na nowo zawierane przez Ciebie umowy (też w formie zautomatyzowanej sprzedaży). Jeśli tak, wprowadzać odpowiednie zmiany do Regulaminu sprzedaży.

Wskazówka 4:
Pamiętaj, żeby uwzględnić w Regulaminie też to, że w przyszłości mogą pojawić się dodatkowe ograniczenia. Przemyśl, jak będzie wyglądała procedura wprowadzania zmian w Regulaminie.

Wskazówka 5:
wprowadzić zmiany NIE TYLKO w Regulaminie, ale i w innych miejscach na swojej stronie, gdzie znajdują się informacje wymagające zmiany, np. w zakładce dot. form dostawy.

Przykład: Jeśli zakończyłeś współpracę z firmą kurierską, usuń wzmiankę o tej firmie np. :
– z zakładki na stronie, w której opisane były sposoby dostawy,
– ze ścieżki Klienta (tj. z formularza zamówienia), żeby Klient nie mógł wybrać tej firmy podczas składania zamówienia.

Dziękuję, że dobrnąłeś do końca.

Regulamin sprzedaży

W razie gdybyś potrzebował pomocy we wprowadzaniu zmian do umów, Regulaminów, napisz na kancelaria@kingakonopelko.pl

Jeśli zastanawiasz się, jak wyglądają kwestie podatku VAT i kasy fiskalnej w zakresie sprzedaży on-line, zajrzyj do gościnnego wpisu adwokat, certyfikowanej księgowej Emilii Sulisz-Olkowskiej.