Ile kosztuje wdrożenie RODO w 2022? [Aktualna cena wdrożenia RODO]

AKTUALNA CENA WDROŻENIA RODO

Ile kosztuje wdrożenie RODO w 2022?

Ile potrafi kosztować RODO? To zależy od tego, czy masz je wdrożone w swojej firmie, czy nie. Jeśli masz, zapłacisz od kilkuset do kilku tysięcy złotych w zależności od złożoności tematu. Jeśli nie masz – możesz zapłacić nawet 20 mln € albo 4% rocznych obrotów. Firma zarabia milion złotych rocznie? Kara może sięgnąć 40 000 zł. Sprawdź, co zrobić, żeby nie zapłacić tej kary i stworzyć kuloodporną politykę prywatności i procedury. Odpowiadam na pytanie: “Ile kosztuje wdrożenie RODO?”.

Od czego zależy koszt wdrożenia RODO?

Prawidłowa procedura wdrożenia RODO musi pokryć następujące obszary organizacji:

  • compliance – zgodność przetwarzania danych w firmie z aktualnymi przepisami, 
  • governance – zarządzanie procesami w firmie, 
  • risk management – zarządzanie ryzykiem podczas przetwarzania danych osobowych.

Dopiero wtedy, gdy wszystkie te obszary są pokryte, firma może czuć się bezpieczna, jeśli chodzi o zgodność z RODO. Luka w którymkolwiek z nich może prowadzić do ogromnej kary finansowej w przypadku kontroli organu nadzorczego.

Jak przebiega wdrożenie RODO na przykładzie współpracy z Kancelarią?

WDROŻENIE RODO W TWOJEJ FIRMIE

Branża i sektor gospodarki

“Trudne” branże, szczególnie branża marketingowa lub te przetwarzające dane wrażliwe, czyli instytucje finansowe, ubezpieczeniowe, medyczne itp. stwarzają o wiele większe ryzyko w przypadku naruszenia lub incydentu. Konsekwencje wycieku takich danych mogą rodzić odpowiedzialność podmiotu wobec osób, których danych dotyczył incydent.

Konieczność przeprowadzenia audytu prawnego

Podczas przeprowadzania audytu prawnego Twojego biznesu ustalam:

  • czy istnieje konieczność powołania inspektora ochrony danych osobowych, czy nie,
  • w jaki sposób i jakie dane przetwarzasz, 
  • jakie dokumenty należy przygotować tak żeby spełnić wymogi RODO oraz Wytyczne Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych
  • jak trzeba zabezpieczyć firmę. 

Z reguły konieczność przeprowadzenia audytu prawnego istnieje zawsze. Jest to też obowiązkowy element wdrożenia wynikający z RODO. Bez tego nie jest możliwe przeprowadzenie analizy ryzyka, na którą organy kontrolujące zwracają szczególną uwagę.

Mnogość sposobów przetwarzania danych osobowych

W jaki sposób Twoja firma przetwarza dane osobowe? Wysyłasz maile? Listy? Dzwonisz? Prowadzisz newsletter lub mailing handlowy? Prowadzisz bloga, social media lub sklep internetowy?  Zatrudniasz pracowników lub posiadasz współpracowników? Reklamujesz się odpłatnie? Korzystać z Piksela Fb, Google Analitics itp.?  Jakie dane przetwarzasz? Imię i nazwisko? Adres? Dane wrażliwe? W jakich innych celach je przetwarzasz?

Od odpowiedzi na powyższe pytania zależy kształt Twojej polityki prywatności oraz pozostałych dokumentów w ramach wdrożenia RODO. 

Wdrożenie Polityki prywatności na stronie lub w social mediach to tylko jeden z obszarów RODO do uregulowania.

Rozmiary firmy

Cena wdrożenia RODO bezsprzecznie zależy od wielkości organizacji. Firma przetwarza nie tylko dane klientów, ale także pracowników. Im więcej pracowników zatrudnia firma, tym trudniej zapanować nad tym co się dzieje z danymi i łatwiej o incydent. Poza wykonaniem analizy ryzyka, warto zadbać o szkolenie pracowników oraz stworzyć odpowiednie procedury uwzględniające to co realnie dzieje się w firmie. 

Co trzeba zrobić, aby poprawnie wdrożyć RODO w firmie?

Podstawowe działania, jakie trzeba podjąć, to:

  • audyt prawny firmy pod kątem tego, co w ogóle trzeba zrobić, z czym zaczynamy, jaki jest stan ochrony danych osobowych, 
  • analiza ryzyka przetwarzania danych osobowych,
  • stworzenie polityki ochrony danych osobowych,
  • opracowanie procesów przetwarzania danych osobowych,
  • przygotowanie procedury zgłaszania naruszeń oraz stworzenie rejestru naruszeń,
  • opracowanie wytycznych dotyczących klasyfikacji naruszeń,
  • przygotowanie procedury obsługi próśb i żądań osób, których dane dotyczą, 
  • klauzule informacyjne RODO w różnych wersjach w zależności od tego, co dzieje się w firmie,
  • rejestr czynności przetwarzania i rejestr kategorii czynności przetwarzania,
  • polityka prywatności na stronę; Inną politykę prywatności będzie miał sklep internetowy, a inną portal informacyjny, agencja marketingowa, szkoła językowa lub firma usługowa,
  • kwestia sprawdzenia, czy trzeba powołać inspektora danych osobowych, czy nie, a także przeprowadzenie ewentualnej procedury ustanowienia inspektora i jego zgłoszenia do prezesa urzędu ochrony danych,
  • analiza czy zachodzi profilowanie,
  • analiza uzasadnionego interesu Administratora,
  • proces szacowania ryzyka i test równowagi, 
  • szkolenie pracowników,
  • przygotowanie całej dokumentacji. 

To nie jest wszystko. 

Jeśli chcesz otrzymać pełną listę dokumentów zalecanych przez Prezesa Urzędu Ochrony danych osobowych i RODO zostaw swój e-mail, na który otrzymasz CHECKLISTĘ, dzięki której sprawdzisz co już masz, a o co musisz zadbać.

Wygląda skomplikowanie, prawda? Nic więc dziwnego, że po wprowadzeniu w Polsce przepisów rozporządzenia wielu prawników (wśród nich i ja) postanowiło wyspecjalizować się w tej dziedzinie. 

Z RODO jest jak z przekraczaniem prędkości. Można dodać gazu i liczyć na to, że nikt nas nie złapie, ale jeśli zostaniemy zatrzymani, trzeba będzie zapłacić mandat, z którym trudno jest dyskutować.

Z tą różnicą, że wysokość mandatu to kilkaset złotych, a kara za naruszenie przepisów RODO może sięgać 10% rocznych obrotów firmy.

Możesz nie mieć opracowanej polityki prywatności w firmie, a i tak przetwarzać dane, licząc na to, że nikt nigdy Cię nie zgłosi do UODO. Ale to stąpanie po cienkim lodzie. 

W zakresie ochrony danych osobowych nie ma miejsca na błąd

Zaniedbanie obowiązków wynikających z przepisów RODO może okazać się bardzo kosztowne dla Twojej firmy, tym kosztowniejsze, im więcej zarabiasz. A przecież chcesz zarabiać dużo pieniędzy i rozwijać swoją firmę, tak?

W ciągu 4 lat od wprowadzenia RODO w Polsce firmy zapłaciły łącznie 2,2 miliona € kar za naruszenie przepisów dyrektywy. Pierwsza kara dla Bisnode Polska za niedopełnienie obowiązku informacyjnego i niewłaściwe przetwarzanie danych 6 milionów osób fizycznych opiewała na 943 000 zł. Największą karę za złamanie przepisów RODO – 4 911 732 zł – Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył na firmę Fortum Marketing and Sales Polska

Przez 4 lata PUODO nałożył już 35 kar w związku z niewłaściwą ochroną danych osobowych. 

Ile kosztuje wdrożenie RODO w mojej firmie?

Wdrożenie RODO kosztuje:

  • 97 zł brutto – wdrożenie RODO na stronie www oraz w social media (Polityka prywatności, zgody, checkboxy),
  • 497 zł brutto -wdrożenie RODO przy wykorzystaniu Pakietu dokumentów udostępnionych w ramach gotowych wzorów;
  • 997 zł brutto – wdrożenie RODO wraz z moim wsparciem on-line przy wykorzystaniu Pakietu dokumentów;
  • od 2500 zł + VAT za wdrożenie RODO indywidualne dla soloprenerów lub osób prowadzących działalność gospodarczą bez pracowników, 
  • od 3 500 zł + VAT dla pozostałych podmiotów, 
  • od 4 700 zł + VAT za przyspieszone wdrożenie indywidualne. 

(ostateczna cena zależy od zakresu przetwarzanych danych, obszaru działania) 

Pakiet Cena Co obejmuje? Dla kogo?
Wdrożenie RODO – Pakiet dokumentów 497 zł wzory dokumentów do indywidualnego wypełnienia, szczegółowa instrukcja krok po kroku, checklisty,podstawowe zalecenia. Klienci indywidualni, małe firmy, start upy, osoby z ograniczonym budżetem i sporą ilością wolnego czasu
Wdrożenie RODO – Pakiet dokumentów ze wsparciem on-line 997 zł wzory dokumentów do indywidualnego wypełnienia, szczegółowa instrukcja krok po kroku,checklisty,podstawowe zalecenia. jw.
Wdrożenie indywidualne od 2 500 zł + VAT indywidualne wdrożenie, szczegółowy audyt RODO,1-2 spotkania audytowe,dedykowaną opiekę nad procesem wdrożenia, gotowe dokumenty do wdrożenia, wdrożenie RODO w ciągu 30 dni, spotkanie po wdrożeniu na życzenie. Duże firmy i sklepy internetowe, które planują rozpoczęcie lub poszerzenie działalności i szukają precyzyjnego wdrożenia RODO, jednak bez pośpiechu
Przyspieszone wdrożenie indywidualne 4700 zł + VAT wszystko to, co w Indywidualnym Wdrożeniu, ale w znacznie krótszym terminie. Duże firmy i sklepy internetowe, które wdrożenia RODO potrzebują “na już” (istniejące problemy lub ryzyko ekspozycji)
Niniejsza tabela nie stanowi oferty handlowej w rozumieniu art 66. Kodeksu Cywilnego.

Wdrożenie RODO to poważna sprawa i łatwo o błąd. Aby wdrożyć RODO profesjonalnie konieczne jest poświęcenie czasu oraz dużej uwagi na wdrożenie uwzględniającej szczegółową analizę i audyt biznesu.

Koszt indywidualnego wdrożenia RODO w mojej kancelarii zaczyna się od 2 500 zł + VAT lub 4700 zł + VAT, jeśli potrzebujesz przyspieszonego wdrożenia. 

FAQ – NAJCZĘSTSZE PYTANIA O WDROŻENIE RODO W FIRMIE

Czy wdrożenie RODO może być tanie?

I tak, i nie. Tanią wersją wdrożenia RODO jest Pakiet dokumentów do samodzielnego wdrożenia. W ramach Pakietu otrzymujesz wzory dokumentów do samodzielnego dostosowania. Musisz więc poświęcić trochę swojego czasu na ich dostosowanie, ale dzięki temu, że w Pakietach znajdziesz szczegółowe instrukcje jak krok po kroku to zrobić, będziesz mógł skutecznie i budżetowo wdrożyć RODO w swojej firmie. Jeśli chodzi o indywidualne wsparcie – trudno jest znaleźć tanie usługi, z tego względu, że wymagają one dużego zaangażowania od prawnika, który nie zna firmy, a który musi poznać profil, sposób i zasady jej działania, żeby móc dobrze wdrożyć RODO. Jeśli jesteś właścicielem firmy, to wiesz co się w niej dzieje (tego nie wie Twój prawnik, więc za czas, który musi poświęcić na szczegółowe zapoznanie się z zasadami jej działania, na zrozumienie jej funkcjonowania, na poznanie wewnętrznych procesów) musisz zapłacić. Tego unikasz przy Pakietach dokumentów.

Jak wdrożyć RODO w małej firmie?

Procedura wygląda podobnie, jak wdrażanie RODO w dużej firmie, tylko skala jest mniejsza. Na początek trzeba przeanalizować, jakie dane będziesz przetwarzać, oszacować ryzyko, przygotować dokumentację, zapewnić środki bezpieczeństwa. 
Jeśli prowadzisz małą firmę z małą liczbą procesów i zakresem działania, polecam Ci skorzystać z Pakietu dokumentów do samodzielnego wdrożenia. Jeśli zastanawiasz się, czy ten Pakiet jest Pakietem dla ciebie – napisz do mnie. Opisz swoją działalność i obszary działania, a podpowiem Ci, że jest to coś, w czym Ci pomoże mój Pakiet.  NAPISZ DO MNIE

Czy naprawdę potrzebuję wdrożenia RODO?

Jeśli przetwarzasz dane, a zapewne tak jest, to masz obowiązek wdrożenia RODO.
Nie ma biznesu bez danych. Aktualnie dane osobowe to największa wartość. Dane potencjalnych klientów, klientów, dane kontrahentów czy pracowników lub dane użytkowników strony czy osób obserwujących Twój fanpage na Facebooku- jeśli w swojej firmy zbierasz przynajmniej jeden ze wspomnianych rodzajów danych to jest już to podstawa do wdrożenia RODO
Masz pytania o wdrożenie RODO,  napisz do mnie.

SPRAWDŹ PAKIETY DOKUMENTÓW

RODO

Każda firma w Polsce ma obowiązek wdrożyć RODO. 

Przepisy obowiązują, a za brak ich wdrożenia nakładane są kary.

Zadbaj o RODO i odhacz ten przykry obowiązek.