BDO A WPROWADZANIE PRODUKTÓW W OPAKOWANIACH I WYTWARZANIE ODPADÓW
BDO – zamieszanie dot. tematu BDO
Temat BDO do najłatwiejszych nie należy. Różne czynniki się do tego przyczyniły, m.in.:
- bardzo okrojona kampania informacyjna ograniczająca się mimo wszystko w dużej mierze najpierw do tego, że: wszyscy przedsiębiorcy muszą się rejestrować, a następnie do tego że mali przedsiębiorcy są zwolnieni z rejestracji (i jedno i drugie błędne),
- wskazywanie w wielu miejscach na to, że obowiązek Rejestracji jest związany tylko z tym, że wytwarzasz odpady i jedyne co trzeba zrobić to sprawdzić czy się wytwarza odpady komunalne, przeczytać objaśnienia Ministra Klimatu oraz rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji
- dodanie do rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019r. odpadów w postaci „opakowań”, co wprowadziło bardzo dużo zamieszania i spowodowało, że wiele firm „wprowadzających produkty w opakowaniach” zrozumiało, że to rozporządzenie zwalnia ich z obowiązku rejestracji w BDO, co niestety nie jest prawdą.
Jeśli potrzebujesz wsparcia przy analizie Twojej sytuacji lub przygotowaniu dokumentacji, zajrzyj też do podlinkowanego artykułu o tym jak mogę Ci pomóc.
Jeśli jesteś tu, bo szukać informacji, które pomogą Ci samodzielnie przeanalizować Twoją sytuację, czytaj ten wpis dalej.

Jak to jest z tym BDO?
Kto musi się rejestrować i co ma z tym wspólnego Majorka?
Zanim odpowiem na te pytania, zacznijmy inaczej niż zwykle.
Proszę Cię, żebyś temat BDO odstawił na chwilę na bok. Wrócimy do niego w odpowiednim momencie.
Wiesz co to jest za zdjęcie? To Majorka i tam się na chwilę przeniesiemy.

Wyjazd na Majorkę to była główna wygrana w konkursie zorganizowanym przez pewną firmę graficzną. Cel wyjazdu był jeden – relaks, odpoczynek od pracy, odpoczynek od zmian prawnych w Polsce i prób ich zrozumienia :). Zakładam, że sam chętnie byś skorzystał ? 😉 Ja zawsze ;P
Była też dodatkowa nagroda – spersonalizowany wzór graficzny do zastosowania na opakowaniach, z których na co dzień korzysta firma, bo do firm działających w tym obszarze skierowany był konkurs.
Chętnych do udziału w konkursie było mnóstwo (nie wiadomo czy dlatego, że wszyscy chcieli odpocząć od zmian prawnych :), czy dlatego, że zasady łatwo było spełnić).
WYMOGI KONKURSOWE
Wystarczające było bowiem to, że osoba, która się zgłosi:
1. Produkuje opakowania lub przywozi je z zagranicy albo
2.Opakowuje swoje lub sprzedawane przez siebie produkty w opakowania (m.in. co celów wysyłki, ochrony, przewozu, przechowywania, prezentacji produktów) albo
3.Otrzymuje produkty w opakowaniach/opakowania od innych firm, które następnie wyrzuca do śmietnika.
PS. Tak na marginesie, czy miałbyś szansę na wygraną w tym konkursie? Spełniasz któryś z wymogów?
Możemy się umówić, że ZAPISZESZ SOBIE TERAZ swoją odpowiedź na pytanie o to, który punkt zapewniłby Ci wygraną w konkursie.
Wracajmy do naszego konkursu i zgłoszeń.
KTO SIĘ ZGŁOSIŁ?
Do konkursu zgłosił się Pan Janek, który produkuje opakowania – koperty, kartonowe pudła i inne. Spełnił minimalny wymóg z pkt 1.
Do konkursu zgłosiła się też Pani Ania, która prowadzi internetowy sklep odzieżowy i wysyła sprzedawane ubrania w zakupionych kopertach i kartonowych pudłach. Wyjaśniła w formularzu konkursowym, że opakowuje swoje lub cudze produkty w opakowania (chociażby do celów wysyłki). Spełniła minimalny wymóg z pkt 2.
Do konkursu zgłosiło się też kilka tysięcy innych firm (!), ponieważ otrzymują od innych produkty w opakowaniach lub opakowania, które następnie wyrzucają do swojego firmowego śmietnika – zgodnie z wymogiem z pkt 3.
Wśród zgłoszeń było też jedno wyjątkowe.
To zgłoszenie konkursowe Pana Igora, który w formularzu konkursowym napisał:
„Szanowna Komisjo, BEZWZGLĘDNIE powinienem wygrać, ponieważ spełniam wszystkie 3 wymogi.
Produkuje opakowania (spełniam więc wymóg 1) i prowadzę sklep internetowy z wyposażeniem domowym, które wysyłam w opakowaniach opakowując je folią stretch i wkładając do kartonowych pudełek (spełniam wymóg 2). Co więcej, często dostaję produkty w opakowaniach od innych firm i wrzucam je do swojego śmietnika – spełniam więc wymóg 3.
Dodał także:
„Wnioskuję, żeby wszystkie inne firmy, które nie spełniają wszystkich wymogi jak ja były zdyskwalifikowane i wykreślone z udziału w konkursie.”
Komisja Konkursowa odpisała:
Dziękujemy za zgłoszenia, ale wymogi konkursowe były jednoznaczne”.
Wystarczające jest spełnienie jednego wymogu.
Jeśli spełnia Pan trzy – super, ale nie wpłynie to na Pana wyższą pozycję”.
Jak ma się ta historia do wpisu do Rejestru?
Mam nadzieję, że ta wymyślona przeze mnie historia, pomoże zrozumieć Ci bardziej temat BDO. Przejdźmy więc teraz do wyjaśnień.
Zakładam, że gdy odpowiadałeś na pytanie o to, czy spełniasz wymogi konkursu, w którym wygraną miał być wyjazd na Majorkę, nie zastanawiałeś się zbyt długo i dość szybko odpowiedziałeś na zadane Ci pytanie.
Pamiętasz, który wymóg konkursowy spełniałeś? Zajrzyj do niego teraz, jeśli sobie go zapisałeś. Jeśli nie, wróć proszę do wymogów konkursowych opisanych powyżej w oznaczonym tle.

Jeśli już wiesz, jaki wymóg spełniłeś i co wystarczyło, żeby wygrać konkurs z wygraną w postaci wyjazdu na Majorkę, sprawdź teraz
CO ZROBIĆ, żeby wygrać konkurs, w którym główną nagrodą jest zaszczytne miejsce w Rejestrze BDO?
Mam nadzieję, że się nie wycofasz od razu 🙂
Jeśli jednak będziesz chciał to zrobić, sprawdź chociaż czy spełniałbyś któryś z wymogów? Chociaż jeden.
Masz szansę. Nie poddawaj się za szybko.
Wystarczy, że spełnisz 1 z… 30 wymogów.
Poniżej napiszę Ci co prawda tylko o trzech, ale dotyczą one największej ilości firm. O 27 innych okolicznościach przeczytasz tutaj: https://bdo.mos.gov.pl/home/zasady-rejestracji/
CO MOŻE BYĆ PODSTAWĄ WPISU DO BDO?
Wprowadzanie opakowań
Produkowanie/importowanie opakowań/sprzedaż/zakup opakowań na terenie UE (czyli bycie tzw. wprowadzającym opakowania na rynek) albo
Tak na marginesie, jeśli zaznaczyłeś w odpowiedzi na pytanie konkursowe o Majorkę, że dotyczy Cię punkt 1 – podpowiem Ci, że udzieliłeś sobie także odpowiedzi na pytanie o to czy wprowadzasz opakowania na rynek.
Wprowadzanie produktów w opakowaniach
Opakowywanie własnych lub cudzych produktów – większość przypadków dotyczy tu sprzedaży wysyłkowej (czyli bycie tzw. wprowadzającym produkt w opakowaniu) albo
Tak na marginesie, jeśli zaznaczyłeś w odpowiedzi na pytanie konkursowe o Majorkę, że dotyczy Cię punkt 2 – podpowiem Ci, że udzieliłeś sobie także odpowiedzi na pytanie o to czy wprowadzasz produkty w opakowaniach na rynek.
Za wprowadzającego produkty w opakowaniach uważa się:
- wprowadzających do obrotu produkty w opakowaniach pod własnym oznaczeniem rozumianym jako znak towarowy lub pod własnym imieniem i nazwiskiem lub nazwą, których wytworzenie zlecili innemu przedsiębiorcy,
- pakujących produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzających je do obrotu,
- prowadzących:
– jednostkę lub jednostki handlu detalicznego o powierzchni handlowej powyżej 500 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach (czyli gdy np. pakowanie i sprzedaż następuje w tym samym miejscu – dotyczy to także zrywek, papierowych toreb np. na chleb)
– więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, sprzedającego produkty pakowane w tych jednostkach (przykłady – jak wyżej)
Wytwarzanie odpadów (w tym odpadów w postaci opakowań)
Otrzymywanie produktów w opakowaniach/opakowań, które to opakowania są następnie wyrzucane do śmietnika tej firmy (czyli. bycie tzw. wytwórcą odpadów) lub wytwarzanie innych odpadów. Obowiązkowo musisz się zarejestrować, jeśli rocznie wyrzucasz do śmietnika większe ilości opakowań/innych odpadów niż wynika to z rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019r. Odnośnie tej podstawy wpisu wypowiedział się także Minister Klimatu w objaśnieniach
Czy któraś z tych podstaw Cię dotyczy?
Wystarczy jedna.
Produkujesz opakowania?
Jeśli tak, będziesz musiał się zarejestrować.
Opakowujesz sprzedawane przez Ciebie produkty i wprowadzasz je do obrotu?
Jeśli tak, będziesz musiał się zarejestrować. Pamiętaj, że nie jest istotne to, czy i od kogo kupujesz opakowania.
Wytwarzasz odpady np. w postaci opakowań i wyrzucasz je do SWOJEGO śmietnika
Jeśli jedynie wyrzucasz do SWOJEGO śmietnika opakowania lub inne odpady sprawdź jakie są to ilości i czy przekraczasz limity. Jeśli przekraczasz, obowiązek wpisu powstanie.
Jeśli dotyczą Cię wszystkie 3 podstawy, musisz zgłosić i wypełnić trzy tabele. Jeśli dotyczy Cię tylko 1 podstawa, zgłaszasz tylko tę okoliczność i wypełniasz 1 tabelę.
Pamiętasz Pana Igora z historii z konkursem i Majorką w tle?
Jeśli będziesz „jak Pan Igor” i będą dotyczyły Cię te trzy wymogi, będziesz widniał w Rejestrze w trzech „wykazach” i będziesz musiał uzupełnić trzy tabele zgłaszając się do Rejestru.
Jeśli będziesz jednak spełniał tylko jeden wymóg (tak jak np. Pani Ania, Pan Janek czy kilka tysięcy innych firm), to nadal otrzymasz zaszczytne miejsce w Rejestrze BDO. Będziesz co prawda widniał tylko w jednym wykazie ( a nie w trzech jak Pan Igor) i będziesz musiał uzupełnić tylko jedną tabelę zgłaszając się do Rejestru, ale myślę, że nie będziesz szczególnie obrażony z tego powodu.
Co więcej, zakładam, że wyjątkowo, byłbyś w stanie przyjąć to, że nie zostałeś zakwalifikowany i nie będziesz mógł się zarejestrować. Mylę się?
WNIOSEK:
Żeby stwierdzić, czy masz obowiązek wpisu do Rejestru musisz przeanalizować czy nie dotyczy Cię żaden z 30 wymogów stanowiących podstawę wpisu.
Nie wystarczy sprawdzenie tylko tego czy wytwarzasz odpady, jakie odpady wyrzucasz do SWOJEGO śmietnika, a jeśli wyrzucasz też opakowania – to jakie ilości.
Pamiętaj, że poza wytwarzaniem odpadów jest jeszcze 29 innych okoliczności, które musisz ocenić czy dotyczą Ciebie.
Wystarczy spełnienie jednego wymogu i obowiązek wpisu do Rejestru powstanie po Twojej stronie.
Mam nadzieję, że trochę wyjaśniłam temat BDO.