DSA i zmiany w Regulaminach od 2024 roku, czyli co mikro i mali przedsiębiorcy powinni o nich wiedzieć?

DSA I ZMIANY OD 17.02.2024

Cześć!

Jeśli tutaj jesteś, z pewnością prowadzisz swoją platformę, sklep, marketplace, być może serwis i z każdej strony atakują Cię informacje dotyczące nowego aktu o usługach cyfrowych, czyli w skrócie DSA (Digital Services Act). 

Dzisiaj, jesteśmy tutaj aby Cię uspokoić i przede wszystkim przeprowadzić przez kluczowe elementy tego rozwiązania w formie ,,konstytucji Internetu”. 

Nie wykluczam też, że mam dla Ciebie gotowe rozwiązanie, ale… poczekaj do końca 🙂 

DSA, czyli?

Komisja Europejska, akt o usługach cyfrowych wyjaśnia nam jako:

,,(DSA) to nowy zbiór ogólnounijnych przepisów dotyczących usług cyfrowych działających jako pośrednicy dla konsumentów oraz towarów, usług i treści. W kontekście aktu o usługach cyfrowych usługi cyfrowe odnoszą się do usług pośrednich, takich jak dostawcy usług hostingowych, internetowe platformy handlowe i sieci mediów społecznościowych. 

Celem DSA jest zbudowanie bezpieczniejszego i bardziej sprawiedliwego świata online. Wprowadzi przepisy, które w równym stopniu chronią wszystkich użytkowników w UE, zarówno w odniesieniu do nielegalnych towarów, treści lub usług, jak i ich praw podstawowych. 

Na przykład zapewnia:

  • łatwy sposób zgłaszania nielegalnych treści, towarów lub usług;
  • silniejsza ochrona osób, które są ofiarami nękania i nękania w internecie;
  • przejrzystość w zakresie reklamy;
  • zakazuje stosowania niektórych rodzajów reklamy ukierunkowanej, takich jak reklamy wykorzystujące dane wrażliwe lub dane małoletnich;
  • łatwe w użyciu, bezpłatne mechanizmy reklamacyjne, jeśli platforma internetowa usunie nasze treści;
  • uproszczone warunki.”

Regulacja ta ma zapewniać bezpieczeństwo w sieci poruszających się po niej użytkowników znajdujących się na terenie UE, a także umożliwiać Komisji prowadzenie śledztw dotyczących praktyk na rynkach cyfrowych i karanie tych niedozwolonych. Na celowniku są przede wszystkim duże firmy świadczące „podstawowe usługi platform”, w tym sieci społecznościowe oraz wyszukiwarki

Kogo dotyczy?

Adresatami Aktu są dostawcy usług pośrednich, czyli według art. 3 lit. g) DSA:

„Usługa pośrednia” oznacza jedną z następujących usług społeczeństwa informacyjnego:

(I) usługę „zwykłego przekazu” polegającą na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi lub na zapewnianiu dostępu do sieci telekomunikacyjnej;

(II) usługę „cachingu” polegającą na transmisji w sieci telekomunikacyjnej informacji przekazanych przez odbiorcę usługi, obejmującą automatyczne, pośrednie i krótkotrwałe przechowywanie tej informacji, dokonywane wyłącznie w celu usprawnienia późniejszej transmisji informacji na żądanie innych odbiorców;

(III) usługę „hostingu” polegającą na przechowywaniu informacji przekazanych przez odbiorcę usługi oraz na jego żądanie”.

Z racji tego, że naszymi Klientami są głównie mikro i mali przedsiębiorcy, to skupimy się dzisiaj na punkcie iii – czyli usłudze hostingu. Hostingodawcą jest właściciel serwisu internetowego udostępniający daną usługę, nawet jeśli w ramach danej funkcjonalności korzysta z usług podmiotu trzeciego (np. zewnętrznego dostawcy systemu ,,komentarz”). 

Akt wprowadza nową definicję platformy internetowej, czyli te podmioty, których główną działalność stanowi umożliwianie użytkownikom przechowywanie i rozpowszechnianie informacji. Mówimy tutaj przede wszystkim o serwisach społecznościowych, takich jak m.in. Facebook, Instagram, ale również inne, które umożliwiają publikowanie treści pochodzących od użytkowników, o ile taka funkcjonalność nie jest jedynie poboczna w ich działalności – tzn. jeśli prowadzimy bloga o tematyce ogrodnictwa, albo np. fotografii i pod naszymi postami komentujący mają możliwość pozostawienia swojej opinii/ komentarza na temat naszego wpisu, to jest to funkcja poboczna. Nasz blog nie jest bezpośrednio skierowany na działalność, która umożliwia na naszym blogu przechowywanie i rozpowszechnianie informacji i nie jest platformą internetową. 

Jeżeli pozwalasz Użytkownikom:

  1. opublikować opinię o produkcie w sklepie,
  2. dodać post,
  3. pozostawić komentarz pod artykułem,
  4. uzupełnić w profilu określone informacje,
  5. dać możliwość tworzenia notatek

to jest to równoznaczne z tym, że jesteś hostingodawcą – i nie ma wymówek, że posługujesz się hostingiem lub/ i serwerem zewnętrznym. 

Jakie mam obowiązki?

Jako hostingodawca, czeka Cię trochę modyfikacji i dodatkowych obowiązków, ale poradzimy sobie z tym 🙂 W swoim regulaminie, aktualnie powinieneś wdrożyć postanowienia określające zasady:

  1. niedopuszczalnych treści,
  2. moderacji treści,
  3. algorytmicznego podejmowania decyzji,
  4. zmiany warunków korzystania z usług,

ale oprócz tego, masz obowiązek:

  1. wyznaczyć punkt kontaktowy,
  2. wyznaczyć przedstawiciela (jeśli masz siedzibę poza UE)
  3. wdrożyć mechanizm zgłoszeń dot. nielegalnych treści,
  4. przewidzieć możliwość odwoływania się przez użytkowników od twoich decyzji,
  5. przygotować się na współpracę z organami państwowymi w przedmiocie nielegalnych treści.

Oprócz tego:

-> Art. 18 DSA – W przypadku gdy dostawca usług hostingu poweźmie jakiekolwiek informacje dające podstawę do podejrzenia, że popełniono, popełnia się lub może dojść do popełnienia przestępstwa zagrażającego życiu lub bezpieczeństwu osoby lub osób, natychmiast informuje o swoim podejrzeniu organy ścigania lub organy sądowe zainteresowanego państwa członkowskiego lub zainteresowanych państw członkowskich i przekazuje wszystkie dostępne informacje na ten temat.

co to oznacza?

-> To, że jako hostingodawca jesteś zobowiązany do współpracy z organami państwowymi m.in. podjęciu działań w wyniku nakazu otrzymanego przez odpowiedni organ, udzieleniu informacji dotyczących użytkowników, czy też zawiadomieniu o podejrzeniu popełnienia przestępstwa

oraz

-> przy współpracy z powołanym koordynatorem ds. usług cyfrowych, na jego żądanie masz obowiązek przekazać sprawozdanie. Jeśli otrzymasz taki wniosek, zostaniesz poproszony o informacje dot. m.in. średniej liczby aktywnych miesięcznie użytkowników twojej platformy. No i może o jeszcze kilka szczegółów dotyczących działania czy wykorzystania danych osobowych.

Dobre wieści dla przedsiębiorców w związku z DSA

To z pewnością to, że DSA zdejmuje z właściciela strony internetowej odpowiedzialność automatyczną za wszystkie treści. DSA przewiduje, że właściciel strony internetowej nie ponosi z automatu odpowiedzialności za treści publikowane przez użytkowników, jeżeli on nie wie o bezprawności tej treści – dlatego również warto zawrzeć to w swoim regulaminie. Właściciel ponosi odpowiedzialność wtedy, gdy otrzyma informację – ktoś dostarczy mu dowodów na to, że dane treści są bezprawne. I najgorzej… jeśli on nie zareaguje.

Czy przewidziane są jakieś kary lub konsekwencje w związku z DSA?

Są jak wszędzie – nie ma się czym czarować. Ze swojej perspektywy, sankcje są dość zbliżone do tych nakładanych przez RODO. Możliwa do nałożenia kara wynosi do 6% obrotu firmy z poprzedniego roku

PODSUMOWUJĄC

DSA to nic innego jak kolejny obowiązek dla branży e-commerce, podobnych jak OMNIBUS. Jestem pewna, że to dobry kierunek unormowania trudnych aspektów pojawiających się w obliczu Internetu, mając na uwadze nie tylko prawa konsumentów i użytkowników, ale również m.in. właścicieli stron internetowych. To również dobra okazja, aby raz jeszcze zweryfikować swój regulamin, zrobić audyt i ,,rachunek sumienia” publikowanych możliwości naszej strony. Mamy również szansę, aby zadbać o ustalenie konkretnych warunków korzystania z platformy i decydować o tym, co powinno a nie powinno się na niej znaleźć. Warto skorzystać z tej możliwości, aby oprócz spełnienia wymogów prawnych, pokazać się z tej profesjonalnej i rzetelnej strony jako przedsiębiorca. 

Mówiłam, że mam dla Ciebie gotowe rozwiązanie. I oto jestem!

Poniżej znajdziesz moją propozycję – przygotowałam 5 plików, które pomogą Ci ze spokojną głową wdrożyć DSA do swojego Regulaminu. W pakiecie znajdziesz:

  1. Zmiany w Regulaminach – w którym opisałam czym jest DSA, na co warto zwrócić uwagę;
  2. Przykładowe postanowienia regulaminu w związku z DSA, które możesz dodać do swojego aktualnego Regulaminu oraz wzory, które pomogą spełnić Ci podstawowe wymagania DSA, czyli:
  • Wzór – zgłoszenie naruszenia, który możesz wykorzystać jako formularz na swojej stronie,
  • Wzór – odpowiedź na zgłoszenie,
  • Wzór –  zawiadomienie o stwierdzonym naruszeniu.

    To wszystko dostaniesz w symbolicznej opłacie – 59 zł brutto.

Masz pytania?

Mam nadzieję, że pomoże Ci to w prowadzeniu swojego sklepu internetowego.

W razie dodatkowych pytań lub pomocy w zakresie wdrożenia DSA, zawsze możesz skontaktować się z Kancelarią na kancelaria@kingakonopelko.pl lub skorzystać z formularza kontaktowego.

Twoje dane przetwarzane są zgodnie z naszą Polityką prywatności, m.in. do celów komunikacji z Tobą i udzielenia odpowiedzi na Twoje pytania.