Regulamin i RODO dla sklepu internetowego. 3 kroki do legalnego sklepu internetowego

Jeśli potrzebujesz pomocy by ruszyć z legalnym sklepem internetowym, skorzystaj z Pakietu dokumentów wraz z instrukcją wideo dla sklepu internetowego.

Jeśli planujesz przygotować Regulamin i RODO dla sklepu internetowego samodzielnie, zapoznaj się z artykułem lub przygotowanym dla Ciebie nagraniem.

Regulamin i RODO dla sklepu internetowego


Ten artykuł jest dla Ciebie jeśli chcesz:
– założyć sklep internetowy,
– sprzedawać przez allegro lub olx,
– sprzedawać e-mailowo lub telefonicznie.




Od czego trzeba zacząć, żeby ruszyć ze sprzedażą online?

Kinga Konopelko

Podstawowym obowiązkiem w firmie jest wdrożenie RODO. Jest to obowiązek niezależny od tego czy sprzedajesz online czy też nie – dlatego w tym wpisie ten element pominę skupiając się jedynie na “wycinku RODO”, jakim jest RODO na stronie internetowej, czyli Polityka prywatności. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o RODO w firmie, zajrzyj:
Jak w 5 krokach wdrożyć RODO w firmie? Aktualizacja

Uwaga: Nie jest ważne to, czy masz sklep internetowy czy chcesz sprzedawać za pośrednictwem swojej strony internetowej, na której masz “podpięty” tylko jeden produkt.

Nawet jeśli nie wprowadzasz zautomatyzowanej sprzedaży, a sprzedaż odbywać się będzie wyłącznie poprzez wymianę wiadomości e-mail, to o te elementy poniżej powinieneś zadbać.


KROK 1

RODO DLA SKLEPU INTERNETOWEGO

POLITYKA PRYWATNOŚCI DLA SKLEPU INTERNETOWEGO

Polityka prywatności to tzw. RODO dla sklepów internetowych.

Polityka prywatności jest podstawowym dokumentem, który powinien znaleźć się znaleźć u Ciebie na stronie, fanpage, newsletterze, w sklepie internetowym, bo opisuje co się dzieje z danymi tej osoby u Ciebie. Twoim obowiązkiem jest przekazanie każdej osobie tych informacji.

Polityka opisuje to co się dzieje u Ciebie w firmie, nie warto „ślepo” kopiować cudzych Polityk, bo one bardzo często nie będą oddawać tego co Ty robisz z danymi osobowymi, w tym jakie dane zbierasz. O tym, co powinno znaleźć się w Polityce prywatności dowiesz się z artykułu 7 pytań i Polityka prywatności (RODO)- prawnik odpowiada


KROK 2

REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO

Czy Regulamin dla sklepu internetowego jest obowiązkowy?

Regulamin jest Twoją umową z Klientem, w którym dostarczasz mu informacji o tym jak wygląda proces zakupowy, w tym kiedy dochodzi do zawarcia umowy, jakie Klient ma prawa i obowiązki, itp.

W Regulaminie możesz zadbać też o własne interesy opisując w nim np. przypadki,w których odmówisz uwzględnienia zwrotu zakupionego produktu lub usług. Regulamin nie jest więc tylko dokumentem, który chroni tylko interesy Twoich Klientów.

Pamiętaj, że Regulamin musi być zgodny z przepisami ustawy o Prawach konsumenta i nie może zawierać tzw. klauzul niedozwolonych, czyli postanowień mniej korzystnych dla Klienta niż te, które daje mu prawo.

Posiadanie klauzul niedozwolonych może skutkować nałożeniem kary. Przygotowując samodzielnie Regulamin należy bardzo uważać, żeby nie „zainspirować się” właśnie tymi klauzulami. Niestety wiele Regulaminów oficjalnie dostępnych na stronach zawiera klauzule niedozwolone. Poniżej tylko kilka z nich, z którymi pewnie niejednokrotnie się spotkaliście:

Sklep zastrzega sobie prawo do ewentualnych błędów w opisach produktów, zdjęciach i cenach”./ „Zmienione zapisy Regulaminu są wiążące od momentu ich opublikowania w witrynie sklepu.”/„Sądem właściwym dla rozpatrywania wszelkich sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sklepu”.

Dowiedz się więcej na temat Regulaminu sprzedaży w artykule:
7 pytań o Regulamin dla sklepu internetowego – prawnik odpowiada

Regulamin sprzedaży – co powinno się w nim znaleźć?

KROK 3

ŚCIEŻKA KLIENTA, czyli checkboxy/komunikaty/opisy przycisków

Jak wiesz, w toku przechodzenia przez Klienta przez proces zakupów będzie on musiał zaznaczyć odpowiednie checkboxy.

Jeśli sprzedaż prowadzona jest poprzez wymianę e-maili, będziesz musiał od niego uzyskać odpowiednie zgody/oświadczenie (np. akceptacja Regulaminu, zgoda na rozpoczęcie wykonywania umowy przed upływem 14 dni, itp.). Jeśli korzystasz z Pakietu dokumentów dla sklepu internetowego, znajdziesz tam rozpisaną ścieżkę Klienta zarówno w przypadku zautomatyzowanej sprzedaży, jak i w przypadku sprzedaży niezautomatyzowanej (np. zakupy przez e-mail)


INNE ARTYKUŁY, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ


Jeśli interesuje Cię temat sprzedaży on-line, zajrzyj do pozostałych wpisów, w których znajdziesz odpowiedzi na pytania:

Jak napisać samodzielnie Regulamin sklepu internetowego i RODO do sklepu internetowego?


Gdzie kupić Regulamin i RODO dla sklepu internetowego? Cena oraz wskazówki, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze


Na jakie 3 ryzyka możesz się narazić kopiując cudzy Regulamin?


POBIERZ DARMOWY E-BOOK “PRAWO I STRATEGIA BIZNESU ON-LINE” przygotowany we współpracy z 13 ekspertami od strategii biznesu on-line