Sklep internetowy – 3 kroki do legalnej sprzedaży i legalnego sklepu internetowego

SKLEP INTERNETOWY – JAK ROZPOCZĄĆ

Ten artykuł jest dla Ciebie jeśli chcesz:
– założyć sklep internetowy,
– sprzedawać przez allegro lub olx,
– sprzedawać e-mailowo lub telefonicznie.

3 kroki do legalnej sprzedaży on-line

Produkujesz własne produkty i chcesz je sprzedawać?

Napisałeś e-booka? Przeprowadziłeś Live lub webinair, zorganizowałeś wyzwanie? Chcesz je teraz sprzedawać?

Udzielasz konsultacji/lekcji online?

Szukasz pomysłu na to by mieć dochód pasywny?

Wpadasz na pomysł, tworzysz produkt i chcesz, żeby zaczął zarabiać na Ciebie?

Jak to jest, że czasami łatwiej jest napisać e-book lub stworzyć inny produkt niż zabrać się za kwestie techniczne lub prawne?

Niestety, stworzenie produktu to tylko część prac, jakie wiążą się z rozpoczęciem jego sprzedaży. Różne rzeczy nas blokują przed tym by ruszyć.

Wdrożenie RODO to obowiązek niezależny od tego czy sprzedajesz online czy też nie – dlatego w tym wpisie ten element pominę.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o RODO, zajrzyj np. tu:

SKLEP INTERNETOWY

JAK ROZPOCZĄĆ SPRZEDAŻ
ON-LINE LEGALNIE?

Co musisz zrobić, żeby sprzedawać legalnie za pomocą Twojej strony?

Uwaga: Nie jest ważne to, czy masz sklep internetowy czy chcesz sprzedawać za pośrednictwem swojej strony internetowej, na której masz “podpięty” tylko jeden produkt.

Nawet jeśli nie wprowadzasz zautomatyzowanej sprzedaży, a sprzedaż odbywać się będzie wyłącznie poprzez wymianę wiadomości e-mail, to o te elementy poniżej powinieneś zadbać.

Kinga Konopelko

Od czego trzeba zacząć, żeby ruszyć ze sprzedażą online?

Przede wszystkim przeprowadź audyt swojej strony www i innych miejsc w sieci, w tym tych, na których planujesz sprzedawać. Dzięki temu będziesz gotowy by przygotować Politykę prywatności, Regulamin sprzedaży i zaplanować ścieżkę Klienta.

Chcesz wykonać ze mną audyt Twojej strony?

Uzyskaj dostęp do bezpłatnej lekcji, w której przeprowadzę Cię krok po kroku przez najważniejsze elementy.

CHCĘ UZYSKAĆ DOSTĘP DO LEKCJI: “AUDYT STRONY WWW”


KROK 1

POLITYKA PRYWATNOŚCI A SKLEP INTERNETOWY

Dlaczego wszyscy ciągle mówią o Polityce prywatności jako o dokumencie, który musi znaleźć się na stronie, stronie sprzedażowej, w sklepie internetowym, FB, newsletterze?

Polityka prywatności jest podstawowym dokumentem, który powinien znaleźć się znaleźć u Ciebie na stronie, fanpage, newsletterze, bo opisuje co się dzieje z danymi tej osoby u Ciebie.

Polityka prywatności jest dokumentem, który ma pomóc osobie, która zamierza przekazać dane zdecydować czy rzeczywiście chce to zrobić. Osoba, które chce Ci przekazać dane, ma prawo do tej informacji,a Ty masz obowiązek jej tych informacji udzielić.

Ponieważ Polityka opisuje to co się dzieje u Ciebie w firmie, nie warto „ślepo” kopiować cudzych Polityk, bo onebardzo często nie będąoddawać tego co Ty robisz z danymi osobowymi, w tym jakie dane zbierasz. Jeśli chcesz się więcej dowiedzieć o Polityce prywatności, zajrzyj do rozdziału: „Wartościowe linki”.

Dowiedz się więcej na temat Polityki prywatnosci klikając w link poniżej.


KROK 2

REGULAMIN SPRZEDAŻY A SKLEP INTERNETOWY

Dlaczego Regulamin/Regulamin sprzedaży jest ważny, jeśli sprzedajesz on-line usługi, produkty fizyczne czy elektroniczne?

Regulamin jest Twoją umową z Klientem, w którym dostarczasz mu informacji o tym jak wygląda proces zakupowy, w tym kiedy dochodzi do zawarcia umowy, jakie Klient ma prawa i obowiązki, itp.

W Regulaminie możesz zadbać też o własne interesy opisując w nim np. przypadki,w których odmówisz uwzględnienia zwrotu zakupionego produktu lub usług. Regulamin nie jest więc tylko dokumentem, który chroni tylko interesy Twoich Klientów.

Pamiętaj, że Regulamin musi być zgodny z przepisami ustawy o Prawach konsumenta i nie może zawierać tzw. klauzul niedozwolonych, czyli postanowień mniej korzystnych dla Klienta niż te, które daje mu prawo.

Posiadanie klauzul niedozwolonych może skutkować nałożeniem kary. Przygotowując samodzielnie Regulamin należy bardzo uważać, żeby nie „zainspirować się” właśnie tymi klauzulami. Niestety wiele Regulaminów oficjalnie dostępnych na stronach zawiera klauzule niedozwolone. Poniżej tylko kilka z nich, z którymi pewnie niejednokrotnie się spotkaliście:

Sklep zastrzega sobie prawo do ewentualnych błędów w opisach produktów, zdjęciach i cenach”.

„Zmienione zapisy Regulaminu są wiążące od momentu ich opublikowania w witrynie sklepu.”

„Sądem właściwym dla rozpatrywania wszelkich sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sklepu”.

„Towar uszkodzony przez pocztę – może być reklamowany, jeżeli został spisany odpowiedni protokół – w obecności pracownika poczty.”

Dowiedz się więcej na temat Regulaminu sprzedaży:

Regulamin sprzedaży – co powinno się w nim znaleźć?


KROK 3

ŚCIEŻKA ZAKUPU A SKLEP INTERNETOWY

Jak wiesz, w toku przechodzenia przez Klienta przez proces zakupów będzie on musiał zaznaczyć odpowiednie checkboxy. Jeśli sprzedaż prowadzona jest poprzez wymianę e-maili, będziesz musiał od niego uzyskać odpowiednie zgody/oświadczenie.

Jakie to mogą być checkboxy i komunikaty?

-Akceptacja Regulaminu

-Zgoda na newsletter

-Zgoda na rozpoczęcie wykonywania umowy przed upływem 14 dni i potwierdzenie, że Klient jest świadomy tego, że rezygnuje w ten sposób z prawa do odstąpienia od umowy

-Zgoda na wysłanie produktu elektronicznego przed upływem 14 dni i potwierdzenie, że Klient jest świadomy tego, że rezygnuje w ten sposób z prawa do odstąpienia od umowy

Również opis przycisku przenoszącego Klienta do płatności nie może być opisany w dowolny sposób.

Popularne więc opisy przycisków przenoszące do płatności typu: “CHCĘ” . Gdyby Klient, który został przeniesiony do strony płatności za pomocą przycisku “CHCĘ” był bardziej świadomy, mógłby bez problemu podważyć dokonany zakup (i zawartą w związku z tym umowę).

Wszystkie te checkboxy/przyciski/ komunikaty/ muszą odpowiadać wymogom przepisów.

Zastanawiasz się jak wygląda kwestia podatku VAT i kasy fiskalnej w przypadku sprzedaży online?

JAK MOGĘ CI POMÓC?

W zależności od tego, czego potrzebujesz masz możliwość skorzystania z usługi indywidualnego wdrożenia (napisz do mnie na: kancelaria@kingakonopelko.pl ) lub skorzystania z PAKIETU DOKUMENTÓW Z INSTRUKTAŻEM WIDEO “JAK KROK PO KROKU ZACZĄĆ LEGALNIE SPRZEDAŻ ONLINE”