Sklep internetowy – jak rozpocząć – 3 kroki do legalnego sklepu internetowego

SKLEP INTERNETOWY – JAK ROZPOCZĄĆ

Ten artykuł jest dla Ciebie jeśli chcesz:
– założyć sklep internetowy,
– sprzedawać przez allegro lub olx,
– sprzedawać e-mailowo lub telefonicznie.

Skorzystaj z mojej pomocy, jeśli planujesz zacząć sprzedaż on-line.

3 kroki do legalnej sprzedaży on-line

Produkujesz własne produkty i chcesz je sprzedawać?

Napisałeś e-booka? Przeprowadziłeś Live lub webinair, zorganizowałeś wyzwanie? Chcesz je teraz sprzedawać?

Szukasz pomysłu na to by mieć dochód pasywny?

Wpadasz na pomysł, tworzysz produkt i chcesz, żeby zaczął zarabiać na Ciebie?

Jak to jest, że czasami łatwiej jest napisać e-book lub stworzyć inny produkt niż zabrać się za kwestie techniczne lub prawne?

Niestety, stworzenie produktu to tylko część prac, jakie wiążą się z rozpoczęciem jego sprzedaży. Różne rzeczy nas blokują przed tym by ruszyć.

SKLEP INTERNETOWY

JAK ROZPOCZĄĆ SPRZEDAŻ ON-LINE LEGALNIE?

KROK 1: RODO A SKLEP INTERNETOWY

Pierwszy obowiązkowy punkt do odhaczenia na Twojej liście spraw do załatwienia to wdrożenie RODO.

Czym jest wdrożenie RODO?

Wdrożenie RODO to wdrożenie w swojej firmie systemu ochrony danych osobowych.

Na wdrożenie RODO składają się dwa aspekty:

  1. aspekt zewnętrzny, czyli „to co widać” (np. Polityka prywatności na stronie czy fanpage’u, klauzule informacyjne, zawieranie umów powierzenia)
  • aspekt wewnętrzny, czyli to co widzisz Ty jako właściciel biznesu (np. procedury wewnętrzne dot. zgłaszania naruszeń,procedury dot. pracy z danymi osobowymi, Rejestr czynności przetwarzania, Polityka ochrony danych osobowych i szereg innych dokumentów, które będą potwierdzać to, że zależy Ci na tym by dbać o dane osobowe i działać zgodnie z RODO, jak również inne środki organizacyjne i techniczne, które pomagają chronić dane osobowe takie jak korzystanie z programu antywirusowego, stosowanie silnych haseł, szyfrowanie dysków/pendrivów, itp.).

Więcej o tym jak wdrożyć RODO dowiesz się z podlinkowanego artykułu: JAK WDROŻYĆ RODO W FIRMIE

We wpisie wskazałam najważniejsze elementy wdrożenia.

KROK 2: LEGALNA SPRZEDAŻ ON-LINE – SKLEP INTERNETOWY

Kinga Konopelko

Najważniejsze są trzy rzeczy:

  1. Polityka prywatności opisująca zasady przetwarzania danych
    osobowych
  2. Regulamin sprzedaży/ Regulamin sklepu internetowego
  3. Odpowiednie checkboxy i komunikaty na stronie sprzedażowej, a
    nie, przepraszam … potrzebna jest jeszcze jedna rzecz –
    produkt, ale o to już zadbasz sam:)

Od czego trzeba zacząć, żeby ruszyć ze sprzedażą online?

Przede wszystkim przeprowadź audyt swojej strony www i innych miejsc w sieci, w tym tych, na których planujesz sprzedawać. Dzięki temu będziesz gotowy by przygotować Politykę prywatności, Regulamin sprzedaży i zaplanować ścieżkę Klienta.

Chcesz wykonać ze mną audyt Twojej strony?

Uzyskaj dostęp do bezpłatnej lekcji, w której przeprowadzę Cię krok po kroku przez najważniejsze elementy.

CHCĘ UZYSKAĆ DOSTĘP DO LEKCJI: “AUDYT STRONY WWW”


POLITYKA PRYWATNOŚCI A SKLEP INTERNETOWY

Dlaczego wszyscy ciągle mówią o Polityce prywatności jako o dokumencie, który musi znaleźć się na stronie, stronie sprzedażowej, w sklepie internetowym, FB, newsletterze?

Polityka prywatności jest podstawowym dokumentem, który powinien znaleźć się znaleźć u Ciebie na stronie, fanpage, newsletterze, bo opisuje co się dzieje z danymi tej osoby u Ciebie.

Polityka prywatności jest dokumentem, który ma pomóc osobie, która zamierza przekazać dane zdecydować czy rzeczywiście chce to zrobić. Osoba, które chce Ci przekazać dane, ma prawo do tej informacji,a Ty masz obowiązek jej tych informacji udzielić.

Ponieważ Polityka opisuje to co się dzieje u Ciebie w firmie, nie warto „ślepo” kopiować cudzych Polityk, bo onebardzo często nie będąoddawać tego co Ty robisz z danymi osobowymi, w tym jakie dane zbierasz. Jeśli chcesz się więcej dowiedzieć o Polityce prywatności, zajrzyj do rozdziału: „Wartościowe linki”.

Dowiedz się więcej na temat Polityki prywatnosci: O polityce prywatności w pytaniach i odpowiedziach


REGULAMIN SPRZEDAŻY A SKLEP INTERNETOWY

Dlaczego Regulamin/Regulamin sprzedaży jest ważny, jeśli sprzedajesz on-line usługi, produkty fizyczne czy elektroniczne?

Regulamin jest Twoją umową z Klientem, w którym dostarczasz mu informacji o tym jak wygląda proces zakupowy, w tym kiedy dochodzi do zawarcia umowy, jakie Klient ma prawa i obowiązki, itp.

W Regulaminie możesz zadbać też o własne interesy opisując w nim np. przypadki,w których odmówisz uwzględnienia zwrotu zakupionego produktu lub usług. Regulamin nie jest więc tylko dokumentem, który chroni tylko interesy Twoich Klientów.

Pamiętaj, że Regulamin musi być zgodny z przepisami ustawy o Prawach konsumenta i nie może zawierać tzw. klauzul niedozwolonych, czyli postanowień mniej korzystnych dla Klienta niż te, które daje mu prawo.

Posiadanie klauzul niedozwolonych może skutkować nałożeniem kary. Przygotowując samodzielnie Regulamin należy bardzo uważać, żeby nie „zainspirować się” właśnie tymi klauzulami. Niestety wiele Regulaminów oficjalnie dostępnych na stronach zawiera klauzule niedozwolone. Poniżej tylko kilka z nich, z którymi pewnie niejednokrotnie się spotkaliście:

Sklep zastrzega sobie prawo do ewentualnych błędów w opisach produktów, zdjęciach i cenach”.

„Zmienione zapisy Regulaminu są wiążące od momentu ich opublikowania w witrynie sklepu.”

„Sądem właściwym dla rozpatrywania wszelkich sporów jest sąd właściwy dla siedziby Sklepu”.

„Towar uszkodzony przez pocztę – może być reklamowany, jeżeli został spisany odpowiedni protokół – w obecności pracownika poczty.”

Dowiedz się więcej na temat Regulaminu sprzedaży:

Regulamin sprzedaży – co powinno się w nim znaleźć?


ŚCIEŻKA ZAKUPU A SKLEP INTERNETOWY

Jak wiesz, w toku przechodzenia przez Klienta przez proces zakupów będzie on musiał zaznaczyć odpowiednie checkboxy. Będzie też musiał uzyskać od Ciebie prawidłowe komunikaty.

Jakie to mogą być checkboxy i komunikaty?

Akceptacja Regulaminu

Zgoda na newsletter

Zgoda na rozpoczęcie wykonywania umowy przed upływem 14 dni i potwierdzenie, że Klient jest świadomy tego, że rezygnuje w ten sposób z prawa do odstąpienia od umowy

Zgoda na wysłanie produktu elektronicznego przed upływem 14 dni i potwierdzenie, że Klient jest świadomy tego, że rezygnuje w ten sposób z prawa do odstąpienia od umowy

Również opis przycisku przenoszącego Klienta do płatności nie może być opisany w dowolny sposób.

Popularne więc opisy przycisków przenoszące do płatności typu: “CHCĘ” . Gdyby Klient, który został przeniesiony do strony płatności za pomocą przycisku “CHCĘ” był bardziej świadomy, mógłby bez problemu podważyć dokonany zakup (i zawartą w związku z tym umowę).

Wszystkie te checkboxy/przyciski/ komunikaty/ muszą odpowiadać wymogom przepisów.

JAK MOGĘ CI POMÓC?

W zależności od tego, czego potrzebujesz masz możliwość skorzystania z usługi indywidualnego wdrożenia (napisz do mnie na: kancelaria@kingakonopelko.pl ) lub dostępu do kursu online, w ramach którego w oparciu o udostępnione Ci wzory, filmiki instruktażowe przygotujesz się do sprzedaży online.

Skorzystaj z mojej pomocy, jeśli planujesz zacząć sprzedaż on-line.

Chcę dowiedzieć się więcej o indywidualnym wdrożeniu lub kursach