Regulamin sklepu internetowego 2022 [+RODO]

W 2022 roku kontrole urzędowe i problemy prawne to zmora polskich przedsiębiorców. Co i rusz wychodzą nowe regulacje prawne dotyczące sprzedaży i obsługi klientów online. Nie chcesz paść ofiarą machiny wymiaru sprawiedliwości i wyłożyć się na rzeczach, które kosztują kilkaset do kilku tysięcy złotych. Pomyłka może Cię kosztować dziesiątki lub setki tysięcy złotych, a w skrajnym przypadku – stracisz firmę.

Żeby tego uniknąć, musisz mieć solidny Regulamin sklepu internetowego oraz wdrożone RODO. Z tego artykułu dowiesz się:

  • po co Ci dokładnie regulamin sprzedaży,
  • co powinien zawierać dobry regulamin sklepu internetowego,
  • czy możesz nie mieć regulaminu sprzedaży,
  • jakie są klauzule niedozwolone w regulaminie sprzedaży.

REGULAMIN DLA SKLEPU INTERNETOWEGO WRAZ Z RODO

Kiedy zakładasz sklep online, musisz zadbać o dwa elementy od strony prawnej:

  • regulamin sprzedaży – co, jak, komu i na jakich zasadach sprzedajesz,
  • dostosowanie strony do przepisów RODO – jak dbasz o prywatność i dane osobowe swoich klientów i użytkowników.

Jeżeli o to nie zadbasz, czeka Cię mnóstwo nieprzyjemności.

Po co ci regulamin sprzedaży sklepu Internetowego

Regulamin sklepu internetowego jest niezbędny, ponieważ jasno określa zasady korzystania ze strony internetowej. Dzięki niemu użytkownicy wiedzą, co mogą, a czego nie mogą. Każdy zakup w sklepie online jest umową sprzedaży. Regulamin reguluje wszystkie te umowy sprzedaży.

Regulamin nie chroni tylko użytkowników Twojego sklepu, ale i Ciebie. W regulaminie określasz zasady kupna, dostawy, zwrotu i reklamacji. Nieszczelny regulamin to źródło kłopotów i wyłudzeń. Żyjemy w kraju cwaniaków i naciągaczy. Drobny błąd wystarczy, żeby Twój sklep stracił pieniądze.

I, co gorsza, jeśli odbędzie się to w zgodzie z dziurawym regulaminem, nic nie poradzisz.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

O tym, co powinien zawierać regulamin sklepu online, piszę w innym artykule, więc tylko wymienię najważniejsze punkty.

  1. Wstęp – dane Twojej firmy oraz określona grupa docelowa.
  2. Definicje – będziesz ich używać w pozostałej części regulaminu.
  3. Opis produktów i usług – co sprzedajesz, czym to jest, ogólny opis.
  4. Zasady korzystania ze sklepu – czy rejestracja jest wymagana, jak złożyć zamówienie, ograniczenia w korzystaniu.
  5. Sposoby płatności.
  6. Koszty i sposób dostawy – jakie są opcje dostawy, ile kosztują, ile trwają, kto za nie płaci.
  7. Polityka zwrotów – kiedy można zwrócić produkt i jak tego dokonać, kto płaci za przesyłkę.
  8. Formularz odstąpienia od umowy – prawo pozwala konsumentowi odstąpić od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni. Musisz mu to umożliwić.
  9. Warunki reklamacji – kiedy można ją złożyć, jakie są warunki, w jakim czasie rozpatrzysz reklamację.
  10. Kwestie Ochrony danych osobowych – czyli wypełnienie postanowień RODO, Polityka Prywatności oraz polityka plików cookies.
  11. Postanowienia końcowe.

Klauzule niedozwolone w regulaminie sklepu internetowego

W przeszłości przedsiębiorcy ulegali pokusie zawierania zapisów krzywdzących konsumentów i argumentowali potem naruszenia tym, że klient sklepu internetowego zaakceptował regulamin, więc niejako zgodził się z tymi zapisami. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenówa uznał to za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów i wprowadził listę klauzul niedozwolonych, których treść regulaminu sklepu internetowego nie może zawierać.

Do klauzul niedozwolonych należą:

  • niezwracanie kosztów przesyłki,
  • ograniczanie prawa do zwrotu towaru poniżej 14 dni,
  • przekierowanie reklamacji do producenta,
  • podawanie dowodu zakupu jako podstawy do przyjęcia reklamacji,
  • odmawianie prawa do reklamacji, jeśli produkt na stronie różni się wyglądem od produktu w rzeczywistości.

Rejestr klauzul niedozwolonych znajdziesz tutaj.

Co grozi za skopiowany regulamin?

Regulamin sklepu internetowego to tylko dokument, ale on także stanowi dzieło w rozumieniu Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Jego kopiowanie bez zgody właściciela praw autorskich jest nielegalne i może Cię narazić na przykre konsekwencje. Jakie?

W najłagodniejszym przypadku właściciel praw autorskich przyjdzie do Ciebie i grzecznie poprosi o zdjęcie skopiowanego regulaminu. Zgodnie z ustawą ma prawo żądać usunięcia naruszenia praw autorskich.

Jednak bardziej prawdopodobne jest to, że będzie żądał zadośćuczynienia za naruszenie. Ile to może kosztować? To jest kwestia uznaniowa, ale jeśli autor lub właściciel praw autorskich uzna, że jego straty to 100 000 zł, to tyle będzie żądał. Jeżeli będzie to wyglądało wiarygodnie w oczach sądu, tyle przyjdzie Ci zapłacić.

Przykład. Masz sklep online, 10 000 odwiedzających miesięcznie. 10 000 osób miesięcznie może zobaczyć ten regulamin. Prowadzisz sklep od roku. To 120 000 odwiedzających. Jeśli poszkodowany zażąda tylko złotówki od każdego odwiedzającego, będzie to oznaczało dla Ciebie karę w wysokości 120 000 zł.

RODO w sklepie online

Dyrektywa RODO nakłada na przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi online szereg nieprzyjemnych obowiązków. Tym bardziej nieprzyjemnych, że ich zaniedbanie może oznaczać karę od Prezesa UODO w wysokości 4% rocznych obrotów. Dla firmy z 10-milionowym obrotem to aż 400 000 zł kary!

Właśnie dlatego musisz zadbać o to, by Twój sklep online był czysty od strony RODO.


Jeśli już wiesz, że:

  • brak Ci czasu, żeby zająć się przygotowaniem dokumentów dla sklepu internetowego,
  • nie masz wiedzy niezbędnej do prawidłowego sporządzenia Regulaminu i RODO dla sklepu internetowego lub
  • nie chcesz się narażać na ryzyko kopiowania cudzego Regulaminu czy Polityki prywatności (przeczytaj więcej: „3 ryzyka, na które możesz narazić się kopiując cudzy Regulamin”)

    zawsze masz możliwość skorzystania z rozwiązań dostępnych na rynku.

Gdzie kupić Regulamin sklepu i RODO dla sklepu internetowego?

W ciągu ostatnich kilku lat w Internecie namnożyło się stron i podmiotów oferujących politykę prywatności, wdrożenia RODO i regulaminy sklepów internetowych prawie za darmo. Musisz uważać i mieć oczy dookoła głowy.

Upewnij się, że podmiot, od którego kupujesz dokumenty, zna się na rzeczy. Jak to zrobić?

  • wybierz zawodowego prawnika – są osoby, które się na tym znają, ale jeśli popełnią błąd, to będzie Cię dużo kosztować,
  • sprawdź opinie na jego temat – w skrajnym przypadku ktoś może się podszywać pod prawnika.

Opinie na mój temat sprawdzisz w Google i na mojej stronie na Facebooku.

Średnia 5 gwiazdek wygląda podejrzanie, ale obecnie zgodnie z prawem opinie muszą pochodzić od osób, które faktycznie korzystały z produktu, więc możesz im wierzyć.

Możesz kupić sam Regulamin

To dobra opcja, jeśli już masz Politykę Prywatności. Jeżeli nie…

optymalne będą dla Ciebie wyższe Pakiety.

Zrób sobie mini audyt.

kinga konopelko mini audyt rodo

Jeżeli na choć jedno z powyższych pytań odpowiedziałeś: „TAK”, to musisz mieć wdrożone RODO.

Ile kosztuje wdrożenie RODO? Różnie, a wszystko zależy od:

  • rodzaju zbieranych danych,
  • rozmiarów biznesu,
  • branży,
  • czasu.

Jeżeli masz dużą firmę, która przetwarza dziesiątki tysięcy danych miesięcznie, zdecydowanie potrzebujesz pomocy.

Ale jeżeli masz małą firmę i przetwarzasz niewielką ilość danych, możesz mieć możliwość samodzielnego stworzenia regulaminu sklepu oraz wdrożenia RODO.

Regulamin sklepu Internetowego i RODO – pakiety z moim wsparciem

Regulamin sklepu Internetowego i RODO – pakiety

Jako że przy zakładaniu sklepu online potrzebujesz zarówno regulaminu jak i polityki prywatności oraz RODO w pozostałych obszarach działalności, wszystko to możesz zakupić w Pakiecie, w promocyjnej cenie. U mnie wygląda to tak:

Otrzymujesz w nim zestaw dokumentów do uzupełnienia. Wdrożenie ich do Twojego biznesu polega na uzupełnieniu brakujących informacji zgodnie z instrukcjami znajdującymi się w dokumencie.

To są dokumenty do samodzielnego wdrożenia. Jeśli potrzebujesz czegoś więcej, np. filmu instruktażowego, znajdziesz go tutaj:

Jeśli:

  • na co dzień nie masz do czynienia z dokumentami prawnymi,
  • chcesz mieć wsparcie prawnika, wydając jednocześnie mniej pieniędzy niż na indywidualne wdrożenia,
  • chcesz bazować na wzorach, ale dostosowanych do Twojego Twojego biznesu,
    to pakiety dokumentów z moim wsparciem są dla Ciebie.

Warto sprawdzać zakres Pakietu, tj.:

  • czy jest też wsparcie on-line
  • czy Pakiet zawiera aktualizację dokumentów – jeśli nam na tym zależy,
  • czy w skład Pakietu wchodzi np. także dostosowanie FB czy stopki e-maila RODO. Są to bardzo ważne elementy przy sprzedaży i działaniu w social media.
  • czy uwzględniono np. zbieranie danych wrażliwych; jest to ważna dla dietetyków, psychologów czy coachów ma kluczowe znaczenie.

Źródła:

Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego

Ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej

Ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych

Ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną


regulamin sklepu internetowego cena szablon wzor

FAQ – najczęściej zadawane pytania o regulamin sklepu internetowego

Ile kosztuje regulamin sklepu internetowego?

U mnie regulamin sklepu internetowego kosztuje 197 zł. Na rynku ceny regulaminu sklepu internetowego są różne, ale niepokojąco niska cena powinna Ci dać do myślenia.

Co zyskuję, zamawiając regulamin sklepu online u prawnika?

Możesz napisać regulamin sklepu internetowego samodzielnie, ale nie masz pewności, że jego treść będzie odpowiadała charakterystyce Twojej działalności.
Dodatkowo zlecając mi przygotowanie regulaminu dla Twojego sklepu, zyskujesz czas.

Czy mogę zmienić regulamin?

Tak, ale nie dowolnie. Zmiany w regulaminie muszą mieć uzasadnienie. Możesz je wprowadzać np. po poszerzeniu oferty o inne usługi czy po zmianach prawnych w firmie. O zmianie w regulaminie zawsze musisz poinformować wszystkie osoby, które korzystają z Twojego sklepu.

Czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?

Nie, ale sprzedaż produktów i usług online to świadczenie usług drogą elektroniczną, a tutaj już musisz mieć regulamin.

prawnik dla sklepu internetowego 2021

Najczęściej wybierany przez Sprzedawców jest:

Pakiet dokumentów dla sklepu internetowego – Regulamin, RODO na stronie i w sklepie internetowym, newsletter, stopka e-mail, dane wrażliwe, FB
Sprawdź Pakiet dla sklepu internetowego

najlepszy tani pakiet dla sklepu internetowego

Jeśli pojawiły Ci się dodatkowe pytania lub jeśli chciałbyś skorzystać z mojego wsparcia, napisz e-mail na kancelaria@kingakonopelko.pl.