Reklama na FB – 7 najważniejszych pytań o legalne i skuteczne reklamy

Jak legalnie i skutecznie zacząć reklamę na FB?

W ramach serii #prawoibiznes zaprosiłam dzisiaj Martę Krasnodębską, właścicielkę marki Hakerki Sukcesu, stratega marki i biznesu on-line, kobietę z niezwykłą intuicją, wiedzą i doświadczeniem biznesowym. Marta wspiera kobiety na każdym etapie prowadzenia biznesu on-line poprzez swoje wyzwania, kursy, intensywne Bootcampy, mastermindy . Najbliższe wyzwanie Marty “Jak rozhulać reklamę w 2020 roku” dotyczy właśnie tematu reklam na FB.

To co? Zaczynamy?

OD CZEGO ZACZĄĆ REKLAMĘ NA FB

Marta, pierwsze pytanie do Ciebie będzie takim case study. Wyobraź sobie, że przychodzi do Ciebie Agnieszka, która od roku prowadzi swój biznes on-line. Sprzedaje e-booki, kursy on-line i konsultacje. Ma swój Fanpage na FB, blog i IG. Chciałaby dotrzeć do nowych odbiorców, ponieważ widzi, że od dłuższego czasu nie przybywa jej nowych obserwujących, a w konsekwencji także Klientów.

Na co należy zwrócić uwagę, żeby nie przepalić niepotrzebnie budżetu na reklamę na FB?

Co zrobić, zanim rozpocznie się wypuszczać reklamy na FB?


Aby zdobyć nowych klientów, wcale nie potrzeba więcej obserwujących.

Jesteśmy coraz bardziej wybredni, jeśli chodzi o nasz czas i obserwujmy coraz mniej profili. Ale nie oznacza to, że kupujemy mniej, wręcz przeciwnie.

Po drugie, bardzo często klienci, to osoby, które nie mają właśnie czasu – mają problem i szukają rozwiązania już teraz, nie na kiedyś.

Reklama nie powinna być nastawiona na polubienia a raczej na pokazanie, że jesteś ekspertem w swojej branży i że umiesz skutecznie pomóc rozwiązać problem klienta. Budowanie społeczności jest ważne, ale budowanie relacji jest ważniejsze.


STRATEGIA REKLAMY NA FB

Jak myślisz, która strategia dot. reklam będzie najlepsza na początek?

Promowanie Fanpage’a, promowanie zapisu na newsletter, a może promowanie wpisów na blogu?


M.K: Polubienia to skutek uboczny dobrze prowadzonych kampanii

Na początek budowania marki eksperckiej postawiłabym na dobry lead magnet i posty blogowe.

Jeżeli Twoim celem jest zdobycie klientów, a nie tylko popularności, strategia content marketingu jest dużo lepsza. Dzięki temu klient od razu dostaje konkrety i wartość a nie tylko zaawalowaną obietnicę typu polub fanpage będą się tu dziać fajne rzeczy.  

Piksel konwersji Facebooka

Facebook daje bardzo dużo możliwości. Pozwala dotrzeć ponownie do swoich odbiorców. Wielu Czytelników bloga/odwiedzających sklep nie zapisuje się na newsletter, a więc teoretycznie po wyjściu ze strony – tracimy z nimi kontakt.  Teoretycznie 🙂

Co zrobić, żeby dotrzeć z reklamą na FB do osób, które odwiedziły naszą stronę internetową (blog/ sklep/ stronę wizytówkową)?


M.K: Facebook daje świetną możliwość “odzyskiwania” osób, które odwiedziły naszą stronę ale nie zostały na dłużej i nie mamy ich danych kontaktowych.

Drobny fragment kodu, którego instalacja zajmuje ok 5 minut sprawia, że możemy kierować reklamy do osób, które już miały kontakt z  naszą marką, ale np. nie zapisały się na newsltter, webinar czy listę oczekujących na kurs lub ebooka.

Integracja piksela Facebooka jest darmowa a otwiera dużo możliwości, których używają profesjonaliści ustawiający reklamy zawodowo dla klientów. To zawsze pierwszy krok, który rekomenduję.

Żadna inna strategia nie zwiększa skuteczności reklamy w tak krótkim czasie. Po instalacji piksela warto pamiętać o dokonaniu zmian w polityce prywatności strony, aby wszystko było zgodne z aktualnymi wymaganiami prawnymi.

grafiki do reklamy

Zaczynamy tworzyć reklamę. To, że grafika i tekst mają znaczenie, nie trzeba nikogo przekonywać.

Powiedz mi, na co warto zwrócić uwagę tworząc grafiki?

Czy są jakieś narzędzia, które pomagają dopasować grafiki do wymagań FB?


M.K. : Grafika to pierwszy element, na który zwracamy uwagę jako odbiorcy. Dlatego jako reklamodawcy też powinniśmy zwrócić na ten element szczególną uwagę.

Algorytmy facebooka są szczególnie wyczulone na ilość tekstu na grafice – jeżeli tekstu jest więcej niż 20% to będzie ona po prostu droższa i wyświetlana mniejszej ilości osób.

Trzeba pamiętać, że te zasady istnieją dlatego, że Facebook dba o swój największy zasób, czyli społeczność. Przeładowane grafiki irytują odbiorców, więc facebook będzie je wyświetlał rzadziej. Dlatego warto zaznajomić się i każdorazowo sprawdzać grafiki w darmowym narzędziu do “nakładek tekstowych” Text Overlay https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay.

Nie chodzi bowiem o to, ile nam się wydaje, że tego tekstu jest, ale jak zostanie on wykryty przez algorytmy Facebooka. Miałam przypadek, gdzie grafika bez tekstu była odrzucana ze względu na zygzakowaty wzór w tle.

Stworzyliśmy już grafikę do reklamy. W reklamie odsyłamy potencjalnych Klientów do naszej strony sprzedażowej lub strony z zapisem na newsletter.

Czy Facebook weryfikuje tylko grafikę i tekst reklamy czy też sprawdza to, do czego odsyłamy Użytkowników?


M.K.: To element z którego część osób nawet nie zdaje sobie sprawy, ale

Facebook sprawdza, gdzie przekierowujemy ruch – i dlatego wszelkiego rodzaju kilkukrotne przekierowania, maskowanie, clickbaity to zabójstwo dla naszych reklam, bo wygląda to bardzo podejrzanie.

Na stronie, do której kierujemy ruch z reklam nadal nie może być zwrotów czy wzmianek zabronionych w użyciu przez regulamin reklam fb. Taki istnieje i warto się z nim zapoznać. Więc jeżeli obiecałaś w reklamie post o 10 najbardziej uroczych rasach  szczeniaczków nie wyświetlaj po kliknięciu reklamy kasyna online.

Istnieje cały szereg ofert, których nie można reklamować na Facebooku i jest to sprawdzane. Nie stosowanie się do tych zasad może skutkować zamknięciem konta reklamowego.

FB odrzucenie reklamy

To, że Facebook jest wymagający to wiemy.

Czy często zdarza się, że Facebook “odrzuca” reklamy?  Na co warto zwrócić uwagę?

Jakie są 3 najczęstsze powody, dla których reklama nie zostanie zaakceptowana przez Facebook?


M.K.: Tak, szczególnie ostatnio reklamy są odrzucane coraz częściej a zasady są egzekwowane coraz bardziej surowo.

Dochodzi czasem do absurdów – jak reklama tortu odrzucona ze względu na propagowanie nagości, pamiętajmy, że algorytmy nie są doskonałe, a ostanio są skalibrowane na bycie ostrzejszym.

Reklamy, które kiedys przechodziły bez problemu teraz są odrzucane. jedna z moich reklam, promująca darmowy kalendarz 30 dni pomysłów na posty została odrzucona, jako wykorzystująca pilność w czasach zarazy. Reklama została zatwierdzona po odwołaniu ręcznie, ale wiem, że dla wielu osób te wymagania są frustrujące.

Reklamy są odrzucane zazwyczaj ze względu na:
zbyt wielką ilość treści na grafice, 
ofertę niezgodną z regulaminem … lub
brak polityki prywatności na stronie informującej o używaniu reklam fb.

sprzedaż na Facebooku

Chcemy promować swoje produkty.
Jak przygotować się do wypuszczenia reklamy sprzedażowej na FB? 


Przede wszystkim dobrze wyznaczyć swoje cele reklamowe  – nie, nie są to zasięgi ani kliknięcia.

Dla początkujących przedsiębiorców przepływ gotówki jest kluczowy, więc dobry cel to taki, który realizuje nasze cele biznesowe, pomimo tego, że te lajki tak fajnie podbudowują nasze ego.

Kolejna wskazówka, to stworzenie harmonogramu promocji, aby móc wcześniej zaplanować datę wypuszczenia reklamy, bo FB często akceptuje reklamy z opóźnieniem, więc warto uwzględnić to w planie promocji/sprzedaży produktów.

Warto również przemyśleć, jakie działania organiczne będziemy podejmować w danym czasie, ponieważ reklama nie działa w próżni.

Im bardziej skoordynowane nasze działania, tym są skuteczniejsze a my osiągamy lepsze efekty. Strategia działań jest istotna, dzięki temu budujemy  zasięgi, markę eksperta oraz pozyskujemy klientów jednocześnie.


Dziękuję Ci Marta za inspirującą rozmowę. Jestem pewna, że wielu Czytelników bloga skorzysta z Twoich wskazówek dot. strategii reklam na FB.

Ponieważ jest to seria #prawoibiznes, jako uzupełnienie biznesowego artykułu z Tobą przygotowałam listę 7 wskazówek dot. prawnych aspektów reklamy na Fb, o których należy pamiętać.


7 WSKAZÓWEK DOT. LEGALNYCH REKLAM NA FB


WSKAZÓWKA 1:

Opublikuj na swoim firmowym Fanpage’u Politykę prywatności. [Wejdź w Ustawienia >> Zasady ochrony Prywatności]

Więcej o Polityce prywatności, Regulaminie sprzedaży dowiesz się z bezpłatnego e-booka: https://zapis.kingakonopelko.pl/ebook-2


WSKAZÓWKA 2:

Uwzględnij w Polityce prywatności to, że przetwarzasz dane Użytkowników/Obserwujących w ramach swojego konta na Facebooku.


WSKAZÓWKA 3:

Uwzględnij w Polityce prywatności to, że korzystasz z Piksela konwersji Facebooka.


WSKAZÓWKA 4

Jeśli sprzedajesz produkty, pamiętaj, żeby na stronie sprzedażowej umieścić Regulamin sprzedaży.

WSKAZÓWKA 5:

Jeśli odsyłasz odbiorców swoich reklam do stron zewnętrznych, pamiętaj, żeby na tej stronie zewnętrznej (stronie zapisu na newsletter, stronie sprzedażowej, blogu) umieścić również Politykę prywatności.

WSKAZÓWKA 6:

Zapoznaj się z zasadami publikowania reklam na FB.

Pamiętaj, że nie wszystko jest dozwolone. Poniżej umieszczam tylko wyciąg z Regulaminu FB.

WSKAZÓWKA 7:

Jeśli promujesz Konkurs na Facebooku, pamiętaj o tym, że:
– Konkurs powinien mieć swój odrębny Regulam
in, w którym opisujesz zasady konkursu, wyboru zwycięzcy (unikaj losowania !).
– Polityka prywatności powinna uwzględniać to, że zbierasz dane na potrzeb organizacji konkursu.


Jeśli uważasz artykuł za przydatny, podziel się nim dalej.

INNE ARTYKUŁY, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Jeśli interesuje Cię temat sprzedaży on-line, zajrzyj do pozostałych wpisów, w których znajdziesz odpowiedzi na pytania:

Regulamin i RODO dla sklepu internetowego. 3 kroki do legalnej sprzedaży

Jak napisać samodzielnie Regulamin sklepu internetowego i RODO do sklepu internetowego?


Gdzie kupić Regulamin i RODO dla sklepu internetowego? Cena oraz wskazówki, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze


Na jakie 3 ryzyka możesz się narazić kopiując cudzy Regulamin?