BDO w gastronomii – czy muszę się zarejestrować?

Restauracja, kawiarnia, pizzeria, bar i inne lokale gastronomiczne a BDO

Czy są obszary w gospodarce, w których BDO nie zrobiło zamieszania?

Jedno jest pewne, gastronomii temat BDO nie ominął.

Jeśli tu jesteś, to zapewne zastanawiasz się, czy musisz się zarejestrować?

Zapraszam Cię do zapoznania się z tym artykułem oraz nagraniem, które powstało w ramach świetnego projektu biznesowego realizowanego przez markę Gastroday.blog, do którego zostałam zaproszona.

Ten wpis uzupełniam również informacjami o zmianach, które weszły w życie 24. maja 2023 r. (tzw. Ustawa o Single-Use Plastics).

Jeśli chcesz zlecić mi przygotowanie dokumentów, zajrzyj do moich Usług BDO i zobacz jak mogę Ci pomóc.

Zachęcam do subskrybowania kanału, który ma za zadanie wspierać Cię w prowadzeniu swojej działalności gastronomicznej.


Gastronomia a BDO – podstawy rejestracji

W zależności od Twojego zakresu działalności jako restauracja, kawiarnia, bar czy pizzeria, możesz podlegać pod BDO z różnych powodów. Wystarczy tylko jedna z tych przyczyn, abyś musiał się zarejestrować. Główne podstawy do rejestracji to:

Bycie wytwórcą odpadów

Nie chcę tutaj teoretyzować, więc podam Ci praktyczne kroki, które pomogą zweryfikować tę podstawę:

  1. Wypisz wszystkie odpady, jakie produkujesz w swojej działalności – to co wyrzucasz do śmietnika, co przekazujesz firmie zewnętrznej, która odbiera od Ciebie odpady.
  2. Sprawdź, czy odpady, które wypisałeś znajdują się w wykazie z rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 23. grudnia 2019 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów.
    Jest to rozporządzenie, w którym są wskazane odpady, które można wytwarzać bez obowiązku rejestracji w BDO, o ile nie przekroczy się pewnych limitów. Jeśli okaże się, że te odpady które wytwarzasz mieszczą się w tym wykazie i limitach, to nie będziesz miał obowiązku rejestracji.
  3. Jeżeli okaże się, że jakieś odpady Ci jeszcze zostają i nie zakwalifikowałeś ich do wykazu to sprawdź, czy te odpady należą do odpadów komunalnych bądź odpadów, które są podobne do odpadów komunalnych co do charakteru, ilości i składu. Jeśli uda Ci się te odpady w ten sposób zakwalifikować, to również nie będziesz miał obowiązku rejestracji.

Jeśli na Twojej liście pozostaną jakieś odpady niezakwalifikowane to wyżej wymienionych grup, to będziesz musiał zarejestrować się w rejestrze jako wytwórca odpadów. Typowym przykładem takie odpadu jest olej posmażalniczy – jest to odpad, który wymaga rejestracji już od pierwszego zużycia.

Co ważne, bez numeru rejestrowego, który dostaje się po rejestracji w Rejestrze BDO, nikt nie odbierze od Ciebie tego odpadu.

Wprowadzanie produktów w opakowaniach na rynek

Jeżeli masz w swojej ofercie dania na wynos, pakujesz je do papierowego, styropianowego opakowania – podlegasz obowiązkowi rejestracji.

Jeżeli prowadzisz pizzerię i przywozisz klientom pizzę w tekturowych, kartonowych opakowaniach – ten punkt również Cię dotyczy.

Jeżeli wyciskasz soki i później wlewasz je do szklanych butelek, które sprzedajesz – to będzie również podlegało rejestracji.

Jeżeli prowadzisz cukiernię i sprzedajesz ciasta, torty w kartonikach, papierowych lub tekturowych pudełkach – podlegasz rejestracji.

Numer rejestrowy który dostaniesz, będziesz musiał umieszczać na większości swoich dokumentów firmowych np. fakturach lub paragonach. Działanie bez rejestracji lub nieużywanie numeru rejestrowego BDO może skutkować nałożeniem kar.

Oferowanie klientom toreb z tworzyw sztucznych, za które pobierana jest opłata recyklingowa

Jeżeli oferujesz w swojej firmie takie właśnie torby, reklamówki z tworzywa sztucznego (poza lekkimi torbami o grubości do 15 mikrometrów tzw. zrywek), to również podlegasz obowiązkowi rejestracji.

Wprowadzanie opakowań na rynek

Jeżeli dotyczył Cię punkt 2., to ta podstawa również może Cię obowiązywać. Zastanów się, skąd ściągasz te opakowania – jeżeli sprowadzasz opakowania z zagranicy, to będziesz uznawany za osobę, która wprowadza opakowania na rynek krajowy. Będzie to rodziło obowiązek rejestracji.

Oferowanie klientom opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Jeżeli oferujesz klientom jednorazowe pojemniki na żywność i kubki, które zawierają tworzywa sztuczne, od 1 stycznia 2024 roku będziesz musiał pobierać za nie opłatę. Chociaż opłata jest obowiązkowa od 2024 r., to jednak już do 24. sierpnia 2023 r. musisz zarejestrować się do BDO, a od 24. maja 2023 r. prowadzić ewidencję opakowań.


Jakie zmiany weszły w BDO w gastronomii w 2023 r.?

Ustawa z dnia 14. kwietnia 2023 r. wdrożyła w naszym kraju Dyrektywę Single-Use Plastics (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko). Duża część przepisów weszła w życie już 24. maja 2023 roku.

Czym jest produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych?

„produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych” oznacza produkt, który jest w całości lub częściowo wykonany z tworzyw sztucznych i który nie został przeznaczony, zaprojektowany ani wprowadzony do obrotu tak, aby osiągnąć w ramach okresu żywotności wielokrotną rotację poprzez zwrócenie go do producenta w celu powtórnego napełnienia lub ponownego użycia do tego samego celu, do którego był pierwotnie przeznaczony;

W kontekście gastronomii mowa tu więc o pojemnikach na żywność, butelkach i kubkach na napoje, sztućcach, słomkach i mieszadełkach. Często nawet pozornie papierowe opakowanie może zawierać laminat z tworzywa sztucznego.

Obowiązek pobierania opłat od klientów za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych

Od 1. stycznia 2024 r. będziesz musiał pobierać takie opłaty od swoich klientów. Wstępne ustalone stawki to 20 gr za kubek (w tym pokrywki i wieczka) i 25 gr za opakowania na żywność. Maksymalna stawka ma wynosić 1 zł.

Opłata co roku ma być przekazywana do marszałka województwa do 15. marca.

Obowiązek prowadzenia ewidencji opakowań jednorazowych

Chociaż obowiązkowe opłaty wejdą w życie 1. stycznia 2024 r., musisz ewidencjonować ilość i rodzaj opakowań jednorazowych z tworzyw sztucznych już od 24. maja 2023 r.

Z tym również wiąże się kolejny obowiązek, a mianowicie:

Obowiązek sprawozdawczy

Do 15. marca 2024 r. będziesz musiał złożyć sprawozdanie z jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych za rok 2023 (za okres od 24. maja 2023 r. do końca roku).

Obowiązek zapewnienia alternatywnych opakowań

Od 1. lipca 2024 r. czeka Cię jeszcze kolejny obowiązek – udostępnienie alternatywy dla jednorazowych opakowań. Powinny być to opakowania wielokrotnego użytku albo opakowania z materiałów innych niż tworzywa sztuczne.


Jakie są koszty rejestracji w BDO?

Jeżeli zgłaszasz się wyłącznie jako wytwórca odpadów (pierwsza z wymienionych wyżej podstaw), to taki wniosek jest wolny od opłat.

Jeżeli zgłaszasz się jako wprowadzający produkty w opakowaniach na rynek lub wprowadzający opakowania na rynek, to opłata rejestrowa będzie wynosiła:

  • 100 zł dla mikroprzesiębiorców,
  • 300 zł dla pozostałych przedsiębiorców.

Taka sama jest też wysokość opłaty rocznej, którą należy opłacać co roku, poza rokiem rejestracji (wtedy płacisz tylko opłatę rejestrową).


Jak się zarejestrować do BDO?

Od 2. stycznia 2020r. istnieje tylko możliwość rejestracji elektronicznej.

Na stronie BDO znajdują się instrukcje, jak od strony technicznej wypełnić wniosek. Pamiętaj jednak, żeby uważnie przeanalizować swoją działalność, ponieważ będziesz musiał zaznaczyć wszystkie obowiązujące Cię podstawy do rejestracji.

Zarejestrować się możesz samodzielnie. W specjalnie przygotowanym artykule krok po kroku przeprowadzę Cię przez proces rejestracji w BDO.

Rejestrację możesz również zlecić firmie zewnętrznej. Jeśli chciałbyś skorzystać z moich usług w tym zakresie, zapraszam Cię na podstronę Obsługa BDO, gdzie znajdziesz opis całego procesu, jego cenę oraz wszystkie inne niezbędne informacje.

Potrzebujesz pomocy w złożeniu wniosku do Rejestru BDO? A może chcesz żebym złożyła go w Twoim imieniu? Kliknij i sprawdź jak mogę Ci pomóc?