Przygotowałam dla Was dzisiaj praktyczne wskazówki:
– jak przygotować się do Black Friday,
– jak poradzić sobie po szale zakupów on-line.
Dowiesz się także, jakie teksty są zabronione:) gdy jesteś Sprzedawcą, a przed jakimi tekstami się bronić, jeśli jesteś kupującym.
…..
“Proszę Pana, Pan kupił towar przeceniony o 50%, w związku z tym zamiast 2 lat rękojmi za wadę rzeczy przysługuje Panu tylko 1 rok”
” Szanowna Pani, nie może Pani oddać tych 5 sukienek. Skoro kupiła je Pani po tak dużej promocji a towar był ograniczony, to niestety nie przysługuje Pani 14-dniowy termin na odstąpienie. Zablokowała Pani możliwość kupna tych towarów innym osobom”.
“Drogi Panie, kupił Pan dostęp do e-booka w niższej cenie. Może nie było checkboxa, że nie rezygnuje Pan z prawa do odstąpienia od umowy, ale to przecież jest logiczne, że jak przesyłam ebook, który może Pan przeczytać, to to prawo Panu nie przysługuje”.
No cóż.
Powiem krótko. Żaden z tych tekstów nie powinien być wypowiedziany:), a jeśli już nawet zostałby wypowiedziany, to nie ma żadnego uzasadnienia prawnego.
Dlaczego?
Black Friday, Cyber Monday, sezonowe wyprzedaże, świąteczne promocje … Prawa konsumenta?
1. Żadne z tych wydarzeń nie znosi praw konsumentów.
2. Duża zniżka nie oznacza zmniejszenia czy ograniczenia praw konsumenta.
! Nie można stosować zasady – 50 % zniżka to 50% praw konsumenta !
3. Duża zniżka nie pozbawia konsumenta prawa do skorzystania z rękojmi i reklamowania produktu na normalnych zasadach.
Towar ma wadę? Można ją reklamować, nawet jeśli był kupiony w sezonie “wyprzedażowym”.
4. Duża zniżka, internetowy szał zakupowy nie pozbawia konsumentów prawa do zwrotu towaru w terminie 14 dni (chyba że są to produkty co do których możesz prawo do odstąpienia wyłączyć, jak np. produkty elektroniczne).
Więcej o tym, co należy zrobić, żeby skutecznie uniemożliwić odstąpienie od umowy w przypadku produktów elektronicznych lub produktów “na zamówienie” znajdziesz w ebooku “Spokojnie i bez stresu – 45 najważniejszych pytań prawnych o Twój biznes on-line”.
Jeżeli nie zachodzą wyjątki, które umożliwiają odmowę przyjęcie towaru (np. towar wykonany na zamówienie, zgodnie ze specyikacją Klienta) i Klient o tych wyjątkach został poinformowany, to prawo do odstąpienia przysługuje konsumentowi.
Tak więc, w ramach leczenia “kaca pozakupowego” konsument może zdecydować się na odesłanie produktów.
Sam fakt kupienia produktów elektronicznych czy “na zamówienie” takich jak e-booki nie oznacza jednocześnie, że konsument rezygnuje z korzystania z 14-dniowego prawa do odstąpienia od umowy.
Warto o tych zasadach pamiętać, zarówno gdy się jest Sprzedawcą, jak i gdy się jest Kupującym.