Jak sobie radzić w czasie “po Black Friday” od strony prawnej?

Kinga Konopelko prawnik

Black Friday (wow! co za odkrycie!) – to dziś. Za chwilę jeszcze Black weekend i Cyber Monday.

Przygotowałam dla Was dzisiaj praktyczne wskazówki jak poradzić sobie po szale zakupowym on-line, jakie teksty są zabronione:) gdy jesteś Sprzedawcą, a przed jakimi tekstami się bronić, jeśli jesteś kupującym.  

Zakładam, że niektórzy Wasi Klienci albo wy sami po weekendowych zakupach możecie się obudzić z “kacem poBlackFridowym”, a działania na “kacu poBlackFridowym” są różne.

Niezależnie od tego, warto wiedzieć na co możemy, a na co nie możemy sobie pozwolić kiedy na “kacu” jest nasz Klient, a na co może sobie pozwolić Sprzedawca, gdy to my jesteśmy Klientami.

……

Proszę Pana, Pan kupił towar przeceniony o 50%, w związku z tym zamiast 2 lat rękojmi za wadę rzeczy przysługuje Panu tylko 1 rok”

” Szanowna Pani, nie może Pani oddać tych 5 sukienek. Skoro kupiła je Pani po tak dużej promocji a towar był ograniczony, to niestety nie przysługuje Pani 14-dniowy termin na odstąpienie. Zablokowała Pani możliwość kupna tych towarów innym osobom”.

“Drogi Panie, kupił Pan dostęp do e-booka w niższej cenie. Może nie było checkboxa, że nie rezygnuje Pan z prawa do odstąpienia od umowy, ale to przecież jest logiczne, że jak przesyłam ebook, który może Pan przeczytać, to to prawo Panu nie przysługuje”.

No cóż. 

Powiem krótko. Żaden z tych tekstów nie powinien być wypowiedziany:), a jeśli już nawet zostałby wypowiedziany, to nie ma żadnego uzasadnienia prawnego.

Dlaczego

Black Friday, Cyber Monday, sezonowe wyprzedaże … Prawa konsumenta?

Żadne z tych wydarzeń nie znosi praw konsumentów.


Duża zniżka nie oznacza zmniejszenia praw konsumenta.

Nie można stosować reguły – 50 % zniżka to 50% praw konsumenta


Duża zniżka nie pozbawia konsumenta prawa do skorzystania z rękojmi i reklamowania produktu na normalnych zasadach.

Towar ma wadę? Można ją reklamować, nawet jeśli był kupiony w sezonie “wyprzedażowym”.


Duża zniżka, internetowy szał zakupowy w Black Friday i Cyber Monday nie pozbawia konsumentów prawa do zwrotu towaru w terminie 14 dni

Jeżeli nie zachodzą wyjątki, które umożliwiają odmowę przyjęcie towaru (np. towar wykonany na zamówienie, zgodnie ze specyikacją Klienta) i Klient o tych wyjątkach został poinformowany, to prawo do odstąpienia przysługuje konsumentowi.

Tak więc, w ramach leczenia “kaca pozakupowego” konsument może zdecydować się na odesłanie produktów.


Sam fakt kupienia produktów elektronicznych takich jak e-booki nie oznacza jednocześnie, że konsument rezygnuje z korzystania z 14-dniowego prawa do odstąpienia od umowy. 

Jeżeli jesteś Sprzedawcą i chcesz, żeby Klient nie mógł odstąpić od umowy w takich przypadkach, zadbaj o odpowiedni checkbox pod formularzem zamówienia lub o uzyskanie od Klienta odpowiedniego oświadczenia. Mówię o tym więcej m.in. w kursie “Jak zacząć legalnie sprzedaż on-line”.



Warto o tych zasadach pamiętać, zarówno gdy się jest Sprzedawcą, jak i gdy się jest Kupującym.


Black Friday nie ominął także mnie.

Zobacz czego Twój biznes dzisiaj potrzebuje?

Umieszczaj pieczęć prewencyjną na swoich fakturach, wezwaniach do zapłaty, umowach.
Ceny już od 35 zł brutto/msc.

WYBIERZ SWÓJ PAKIET

Skorzystaj z kodu rabatowego PROMO na wszystkie kursy online i uzyskaj 15% rabatu na kursy online.

Jeżeli chcesz dostosować swoją stronę i inne miejsca w sieci do RODO (w tym fanpage na Facebooku, newsletter, stopkę maila czy zbieranie danych wrażliwych onlinowo), skorzystaj z kursu Strona www zgodna z RODO.
ZOBACZ KURS


sklep online prawnik

Jeżeli chcesz ruszyć ze sprzedażą online (dostosować Regulamin sprzedaży, zaprojektować od strony prawnej ścieżkę zakupu), a także dostosować swoją stronę i inne miejsca w sieci do przepisów, kup kurs Jak zacząć legalnie sprzedaż online.

ZOBACZ KURS