jak założyć bloga firmowego w 2022 roku

Jak założyć bloga firmowego w 2022 roku?

Praktyczny poradnik krok po kroku.

Masz już swoją firmę, prowadzisz social media i myślisz o dotarciu do nowego grona odbiorców?

Założenie bloga to świetny pomysł, aby wypromować swoje produkty, usługi, a także pokazać się od strony eksperta, pisząc merytoryczne artykuły. Jednakże musisz pamiętać, że blog to nie tylko logo, strona i cała identyfikacja wizualna, ale przede wszystkim prawne aspekty, bez których biznes nie ruszy.

W tym artykule- poradniku podpowiem Ci jak założyć bloga firmowego w 2022 roku, który będzie działał legalnie i bezpiecznie.

Blog firmowy czy warto założyć?

Jakie są korzyści z posiadania bloga firmowego?

Od dłuższego czasu social media, a w szczególności Facebook oraz Instagram, to kanały do rozwoju biznesu. Jednakże odpowiednią przestrzenią do opublikowania swojego artykułu czy sprzedaży produktu, jest właśnie blog Poza tym blog firmowy wzmacnia wizerunek marki. Jest miejscem, do którego możesz odesłać swoich klientów, a także zaprezentować im swoje portfolio. Prowadzę dwa równoległe blogi firmowe, blog dla przedsiębiorców i blog dla branży edukacyjnej.

Jak założyć blog firmowy zgodnie z prawem?

Wymogi prawne na blogu firmowym.

W pierwszej kolejności musisz sobie uświadomić, że blog to nie do końca Twoje własne podwórko. To miejsce do którego ma dostęp ogromna liczba użytkowników. Użytkowników, wobec których masz do spełnienia odpowiednie obowiązki prawne, wymagane np. przez RODO.

Należą do nich:

  • Polityka prywatności – dokument, w którym znajdują się informacje związane z przetwarzaniem danych osobowych korzystających z Twojego bloga, KUP;
  • Informacja o plikach cookies i zastosowanych na stronie technologiach;
  • Checkboxy – czyli legalne sposoby pobierania od użytkownika zgody dotyczącej np. dostarczania newslettera;
  • Certyfikat SSL –narzędzie poświadczające wiarygodność Twojej strony internetowej;
  • Legalne grafiki i zdjęcia – pobrane z legalnych źródeł lub Twojego autorstwa.

Darmowe grafiki do pobrania na stronę internetową – jak legalnie korzystać?

Jeżeli zastanawiasz się, czy możesz bez żadnych konsekwencji pobierać darmowe grafiki na swój blog, odpowiem Ci w moim prawniczym języku – to zależy 😊

Zależy od tego, z jakiej strony grafiki te pobierasz: czy nie naruszają praw autorskich, czy serwis, które je umieszcza, posiada regulacje dotyczące legalnego pobierania grafik?

W sieci znajdziesz wiele miejsc, które oferują tzw. banki zdjęć lub grafik, gdzie możesz je legalnie pobrać i umieścić na swoim blogu. Takim serwisem jest np. Pixabay.

Darmowe zdjęcia do pobrania na stronę internetową – jak legalnie korzystać?

Kolejną prawną kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, zastanawiając się jak założyć bloga w 2022 r., jest pobieranie zdjęć.

W tym przypadku również należy zwrócić uwagę na źródło pochodzenia zdjęcia: czy można go legalnie pobrać, czy autor nie wymaga oznaczenia swojego imienia i nazwiska pod zdjęciem oraz, czy nie narusza ono wizerunku innych osób.

Logo na blogu firmowym

Twoje logo firmowe.

Gdzie blog firmowy i marka osobista, tam i logo. Na co zwrócić uwagę w kwestii logo? Pamiętaj o kilku kwestiach:

  • Logo nie może wprowadzać w błąd odbiorców, a więc nie może być łudząco podobne do innego lub sugerować, że np. jesteś lekarzem mimo braku takich uprawnień;
  • Zadbanie o przeniesienie praw autorskich do logo – pamiętaj, aby uregulować tę kwestię, kiedy zamawiasz przygotowanie logo;
  • Nazwa, grafika jak i symbol logo nie mogą być zastrzeżone przez inne podmioty.
Udostępnianie wizerunku na stronie internetowej

Udostępnianie wizerunku na stronie.

Kto z nas nie zwraca uwagi na opinię? O produkcie, lokalu, firmie. To ona zwykle ma wpływ na nasz wybór i dokonane decyzje. Właśnie z tego względu, aby przekonać do nas, potencjalnych klientów, umieszczamy opinie oraz wizerunek naszych klientów czy pracowników. Jednakże musisz pamiętać, aby robić to z głową.

Czyli jak?

Odebrać zgodę na umieszczenie wizerunku lub opinii na swoim blogu. Bez tego, wizerunek umieszczonej osoby lub firmy, może zostać naruszony.

jak założyć bloga firmowego w 2022 roku

Korzystam z pomocy przy zakładaniu bloga.

Decyzja o założeniu bloga firmowego to jedno, ale drugie (znacznie bardziej wymagające), to kwestie techniczne. Można oczywiście samemu stworzyć stronę www, jeżeli ma się czas i odpowiednie predyspozycje. Większość z nas jednak będzie wolała oddać to w ręce profesjonalisty.

O czym więc należy pamiętać?

Przede wszystkim o zawarciu umowy. Jest to po pierwsze nasze zabezpieczenie na wypadek, kiedy wykonawca nie będzie prawidłowo wywiązywać się z wykonania strony.
Po drugie umowa jest niezbędna, jeżeli chcemy zadbać o przeniesienie praw autorskich do stworzonego bloga. I – uwaga – taka umowa, pod rygorem nieważności musi zostać zawarta w formie pisemnej.
Dodatkowo należy ustalić właściciela domeny, administratora bloga czy osób, które mają do niej dostęp. To wszystko ma wpływ na zarządzanie stroną, ale także przetwarzanie danych osobowych użytkowników strony przez osoby ją obsługujące.

jak legalnie zarabiać na blogu?

Czy można zarabiać na blogu?

Na koniec jeden z najważniejszych powodów, dla którego decydujemy się na założenie bloga firmowego – zysk.
Jak zyskać na blogu i zacząć na nim zarabiać?
Odpowiedź jest oczywista – zacząć na nim sprzedawać! Postawić sklep online lub robić to w sposób niezautomatyzowany.

Pamiętaj o:

  • Posiadaniu regulaminu sprzedaży, KUP;
  • Odpowiednich checkboxach;
  • Ustaleniu procedury reklamacyjnej;
  • Opisach produktów zgodnych z ich funkcjonalnością;
  • Ścieżce zakupu dla klienta;
Już wiesz jak założyć bloga firmowego w 2022 roku.
Podsumowując – korzyści z założenia bloga firmowego w 2022 r., to przede wszystkim możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców co przekłada się na sprzedaż produktów.
Przy tworzeniu strony, nie zapomnij O PRAWNYCH OBOWIĄZACH, KTÓRE TWÓJ BLOG MUSI SPEŁNIAĆ.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Jeśli masz dodatkowe pytania o blog, stronę internetową, korzystanie z grafik zajrzyj do e-booka:

„Spokojnie i bez stresu – 45 najważniejszych pytań prawnych o Twój biznes on-line”.

Co znajdziesz w E-booku? 

  • 45 najważniejszych pytań o Twój biznes on-line, 
  • wyjaśnienia dot. 8 kluczowych obszarów Twojej działalności, 
  • instrukcje techniczne i cheklisty (m.in. instrukcja zainstalowania bezpłatnego certyfikatu SSL  na Twojej stronie, instrukcja umieszczenia Polityki prywatności na Facebooku, instrukcje wygenerowania umów z dostawcą newslettera), 
  • wzory checkboxów i komunikatów