DROPSHIPPING
7 PYTAŃ O WZÓR UMOWY
UMOWA DROPSHIPPING – CZY JEST POTRZEBNA
Jednym z podstawowych dokumentów, który powinien pojawić się w Twoim biznesie, na którym opiera się dropshipping, jest umowa.
Poniżej zebrałam dla Ciebie 7 podstawowych pytań, które najczęściej pojawiają się w kwestii umowy regulującej proces dropshippingu.
Umowa dropshipping – WZÓR
Pytania o wzory umów, kontraktów, porozumień powracają jak bumerang.
Każdy zastanawia się czy po wpisaniu takiej frazy w wyszukiwarce internetowej, znajdzie wartościowy i dobry do wykorzystania wzór.
Moim zdaniem, takiego jednego wzoru, który odpowiadałby na wszystkie potrzeby po prostu nie ma.
Jedyne co pozwoli Ci na sprawne działanie, zabezpieczające Twoją sprzedaż i Twoich Klientów, to przygotowanie umowy odpowiadającej Twojej firmie i Twoim zasadom współpracy z hurtownią.
Jak przygotować umowę dropshippingową?
Umowę możesz przygotować:
- Samodzielnie, ale musisz mieć wiedzę w tym zakresie, żeby nie wprowadzić błędnych postanowień lub nie wprowadzić postanowień istotnych, które będą Cię zabezpieczać.
- W oparciu o gotowy wzór z internetu – tu jest ryzyko, że skorzystasz ze wzoru, w którym uwzględniono wyłącznie interesy hurtowni. Nie wiesz bowiem kto taki wzór „wrzucił do internetu”. Czy naprawdę warto już od samego początku pozbawiać się korzystnych postanowień?
Możesz zacząć też działać:
- w oparciu o gotowy wzór z gotowych opcjami do wyboru.
- Czym się różni od poprzedniego wzoru?
– został napisany z uwzględnieniem przede wszystkim interesu Sprzedawcy,
– dzięki opcjom do wyboru, możesz dopracować wzór do swojego modelu i do swoich zasad współpracy z hurtownią,
– wzór umowy wraz z opcjami do wyboru został przygotowany przez prawnika, więc nie musisz się martwić o to, czy jest zgodny z przepisami,
– niższe koszty umowy niż indywidualna usługa, ale nadal masz gwarancję, że umowa nie zawiera niekorzystnych postanowień lub postanowień niezgodnych z prawem.
Możesz też:
- zlecić prawnikowi indywidualne przygotowanie Twojej umowy, gdy chcesz mieć pewność, że żaden ważny dla Ciebie aspekt nie zostanie pominięty a jednocześnie nie chcesz poświęcać czasu na samodzielne przygotowanie umowy w oparciu o wzór z punktu powyżej. Jeżeli potrzebujesz takiej pomocy, napisz do mnie, opisz na czym Ci zależy, co chciałbyś w takiej umowie uwzględnić, co jest dla Ciebie priorytetem, przed czym chcesz się zabezpieczyć, postaram Ci się pomóc.
Umowa dropshipping – wskazówki
Na umowie o dropshipping opierasz cały swój biznes i Twoje relacje z klientami.
Najbezpieczniej dla Ciebie, jeśli:
- zastanowisz się na tym, co jest dla Ciebie kluczowe, jeśli chodzi o współpracę z hurtownią,
- przemyślisz, co chcesz Klientom zagwarantować i jak może pomóc Ci w tym hurtownia.
Tu punkty powyżej powinny znaleźć się w Twojej umowie o dropshipping.
Jaki jest cel umowy w modelu dropshipping?
Umowa ma przede wszystkim regulować współpracę pomiędzy Tobą a hurtownią.
Umowa ma zabezpieczyć Cię na wypadek ewentualnych roszczeń klientów, które mogą rzutować na Twoją współpracę z hurtownią lub na Twoją współpracę ze Sprzedawcą – jeśli to Ty jako hurtownia tę umowę przygotowujesz.
W każdej chwili w razie wątpliwości, będziesz mógł się na nią powołać.
Poza tym, umowa pomoże Ci wyegzekwować więcej, niż gdyby jej nie było.
Co to znaczy?
To, że będziesz mógł zapewnić sobie lepsze warunki współpracy i pewność, że będą one przestrzegane.
Forma umowy dropshippingowej
O formę umowy również jest sporo zapytań. W czasach kiedy w większości pracujemy zdalnie a naszego kontrahenta widujemy wirtualnie, papierowa forma umowy, jej wysyłanie tradycyjną pocztą i oczekiwanie na odesłanie podpisanego egzemplarza, jest dla niektórych po prostu stratą czasu.
Wiem, że standardowo wskazuje się, że umowa wymaga formy pisemnej, ale w sytuacji gdy strony zawierają umowę online, to ta forma pisemna nie będzie zachowana.
Przykład: Zeskanowanie podpisanej umowy to jest już forma dokumentowa.
To, że zapisy o formie dokumentowej w umowach są jeszcze rzadkością wynika najczęściej z tego, że wiele osób „kopiuje postanowienia” ze starych wzorów dostępnych w Internecie, kiedy jeszcze nie było oficjalnie tzw. formy dokumentowej. Ta forma została dodana kilka lat temu do polskich przepisów.
Jeśli jednak decydujesz się na to, żeby umowa była zawarta w formie pisemnej, pamiętaj o tym, że strony muszą dostać oryginał takiej umowy.
Poniżej pokazuję Ci jak może przebiegać proces zawierania umowy w formie pisemnej, gdy „nie spotykacie się na żywo” w celu zawarcia umowy.
- Każda ze stron wydrukuje sobie przygotowaną np. przez hurtownię umowę/aneks
- Każda ze stron podpisuje taką umowę
- Każda ze stron wysyła drugiej stronie oryginał podpisanej umowy.
Jak rozwiązać problem dostawy produktów przez hurtownie w umowie o dropshipping?
To chyba jedno, z ważniejszych postanowień Twojej umowy. W zasadzie na tej kluczowej kwestii, opiera się cały proces dropshippingu.
O co więc musisz zadbać?
Aby w umowie były uzgodnione sprawy dotyczące:
- rodzaju opakowania – zobowiązanie dostawcy do zabezpieczenia produktu podczas pakowania (aby nie doszło do uszkodzenia trakcie transportu),
- dołączenia do produktu, wszelkiej niezbędnej dokumentacji,
- terminu wysyłki towaru,
- zwrotu przesyłki – np. klient jej nie odebrał lub też z innych przyczyn nie została dostarczona; wówczas należy ustalić kto ponosi koszty ponownego wysłania towaru,
- inne – takie jak np. opis procesu wysyłki dla klienta, czy też dołączenie materiałów reklamowych do przesyłki.
Prawo do odstąpienia od umowy w dropshippingu
Największa bolączka polskiego handlu
Zgodnie z prawem, klient – konsument, który zawiera umowę na odległość, poza pewnymi wyjątkami, może z niej zrezygnować w ciągu 14 dni od dnia zakupu. Bez podawania powodu. Niewątpliwie staje się to problematyczne dla obu stron umowy dropshippingowej.
Jak więc tę problematykę rozwiązać?
Ponieważ jest to umowa między profesjonalistami można ten aspekt uregulować na wiele różnych sposób,.
Kombinacji w tym zakresie jest bardzo dużo – obowiązuje tu swoboda umów. Należy to ustalić w zależności od potrzeb i indywidualnych ustaleń stron.
Jeśli nie zadbasz o to, by w umowie dropshippingowej zastrzec sobie prawo do odstąpienia, niestety, ale po zwrocie od Klienta zostaniesz z produktem i bez pieniędzy. O ile ty będziesz zobowiązany do przyjęcia zwrotu od Klienta na podstawie przepisów, o tyle hurtownia takiego obowiązku nie ma, o ile nie uregulujesz tego w umowie.
Dropshipping – reklamacje
Warto a nawet trzeba, ten aspekt uregulować w umowie z hurtownią.
Dlaczego?
Przyjęcie modelu, w którym hurtownia nie bierze udziału w procesie reklamacji i nie uwzględnia jej się w umowie, jest jednak w praktyce bardzo dużym utrudnieniem dla Ciebie jako sprzedawcy. Wówczas kiedy względem swojego klienta jesteś związany np. 14-dniowym terminem na reklamację, przewidzenie w umowie z hurtownią terminu 30-dniowego lub niedookreślenie terminu na reklamacje spowoduje, że jako Sprzedawca będziesz musiał niejako „w ciemno” taką reklamację rozpatrzeć.
Często wygląda to więc tak, że „w ciemno” odrzucasz taką reklamację, a w międzyczasie próbujesz reklamować produkt w hurtowni i jeśli uzyskasz pozytywną odpowiedź – reklamację uwzględniasz.
Brak prawidłowego uregulowania zasad reklamacji może skutkować tym, że Ty uwzględnisz reklamację Klienta i np. odbierzesz od niego produktu, ale Sprzedawca tej reklamacji już nie uwzględni Twojej reklamacji. W takim przypadku zostaniesz z produktem i obowiązkiem zwrotu ceny swojemu Klientowi.
Płatności między Sprzedawcą a hurtownią w dropshippingu
W umowie z hurtownią, musisz również uregulować sprawy dotyczące płatności i waszych wzajemnych rozliczeń. Powinieneś zwrócić uwagę na to czy płatności mają być dokonywane z góry czy z dołu, czy klient najpierw zamawia towar, płaci za niego a Ty w tym czasie przelewasz pieniądze hurtowni.
Ta tematyka jest bardzo ważna, ponieważ wzajemne rozliczenia i terminy mogą mieć wpływ na opóźnienia w wysyłce, a co za tym idzie w dostawie towaru. A to jak zapewne wiesz, nie będzie stawiało Cię w dobrym świetle jako sprzedawcy.
Bazowanie na marce
Bardzo ważny temat, który zazwyczaj schodzi na boczny tor.
Powinieneś o nim pamiętać, w sytuacji kiedy sprzedajesz produkty – mam tutaj na myśli zdjęcia i opisy produktów.
Wówczas należy uregulować w umowie takie postanowienia jak:
- to, czy możesz korzystać z materiałów reklamowych lub innych informacji dotyczących produktów, udostępnianych m.in. na stronie internetowej hurtowni czy w wiadomościach e-mail itp.,
- to czy możesz rozpowszechniać materiały dotyczące produktów na Twoich stronach i innych kanałach oraz na portalach społecznościowych,
- to czy możesz wykorzystać własne opisy oraz fotografie; Nie wiem czy wiesz, ale jest to punkt bardzo istotny wtedy gdy chcesz dbać o pozycjonowanie swojej strony (SEO).
Te i inne kwestie powinny być uregulowane w umowie, ponieważ dotyczą one udzielenia Tobie pozwolenia w formie licencji. Bez tego, możesz zostać posądzony o wykorzystywanie materiałów bez zgody drugiej strony.
Te kwestie znajdują się także w moim wzorze umowy z opcjami do wyboru.
Tematyka procesu dropshippingowego, nie jest wcale łatwa.
Model ten dopiero raczkuje w polskiej przestrzeni biznesowej i wątpliwości i pytań jest wiele. Dlatego tak ważne jest posiadanie wiedzy na temat funkcjonowania tego procesu oraz aspektów dotyczących umów.
Jeżeli masz jakieś pytania dot. umowy o dropshipping, napisz do mnie.
UREGULUJ NAJWAŻNIEJSZE PRAWNE ASPEKSTY TWOJEJ DZIAŁALNOŚCI
DROPSHIPPING
Chcesz zacząć sprzedawać w modelu dropshipping?