DROPSHIPPING co to jest i czy warto zwrócić na niego uwagę w 2020 roku?

DROPSHIPPING CO TO ZNACZY

Kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę internetową hasło dropshipping, pojawi się definicja: „model logistyczny sprzedaży przez Internet polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę”. Tyle. Mało zrozumiałe prawda? Ale spokojnie! Na potrzeby wyjaśnienia tego procesu, powstał właśnie ten artykuł. Od słowa do słowa przeprowadzę Cię przez jego etapy oraz wyjaśnię kluczowe pojęcia, a także przedstawię wszystkie zalety. Ale również wady, bo jak to w biznesie bywa – za różowo być nie może J

A więc wyjaśniając/tłumacząc znaczenie tego sformułowania, zajrzałam nawet do translatora. Wynik? „opuszczać wysyłkę”. No i można powiedzieć, że to tłumaczenie choć lekko zabawne, oddaje jednak istotę tego o czym mówimy.

Przechodząc do sedna – dropshipping, to proces, w którym sprzedawca odpowiada m.in. za obsługę Klienta, której celem jest zakup produktu przez Klienta. Natomiast etap wysyłki, prowadzi już zupełnie inny podmiot.

Wytłumaczę to na przykładzie.

Pani Anna założyła sklep internetowy. Jednakże nie posiada ona ani magazynu ani też nie zajmuje się wysyłką towaru. Zawarła umowę z firmą XYZ, która posiada produkty i która będzie zajmowała się wysyłką towaru.

 Jej zadanie ograniczyło się do założenia sklepu internetowego, umieszczenia tam swojej oferty, przygotowania Regulaminu sprzedaży i Polityki prywatności na stronę i podjęcia działań marketingowych mających na celu wypromowanie jej sklepu.

Z chwilą gdy Klient kupuje od niej produkt, Pani Anna zgłasza to hurtowni XYZ, kupuje od niej ten produkt. Hurtownia zajmuje się już przygotowaniem towaru do wysyłki oraz wysyłką towaru do Klienta.

DROPSHIPPING CZY WARTO SIĘ W TO BAWIĆ

Popularność dropshippingu zaczyna rosnąć. Głównie z tego względu, że stosunkowo łatwo zacząć prowadzić sprzedaż bez inwestowania dużych środków pieniężnych. Sprzedawca zajmuje się głównie marketingiem produktów i obsługą Klienta.  

Odpowiedź na pytanie czy warto się w to bawić, musisz znaleźć sam.  Jak to mówią –  wszystko zależy 🙂

Zanim podejmiesz decyzję co do tego czy dropshipping jest dla Ciebie, przeanalizuj sobie jakie zasoby już masz, tzn. :

– czy masz środki na zakup produktów czy może wolisz opcję zakupu produktów dopiero po tym, jak wiesz że Klient je kupi? Jeśli opcja druga jest dla Ciebie – dropshipping może być dla Ciebie świetnym rozwiązaniem;

– czy masz lokal, który mógłby spełniać funkcje magazynu? Jeśli nie, warto rzeczywiście rozważyć sprzedaż w modelu dropshipping.

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie – czy dropshipping jest dla Ciebie.  

Dla jednego, to co będzie przeszkodą (np. finanse potrzebne na zakup/najem magazynu) dla drugiego może tym problemem nie być, bo te wymogi już spełnia i wtedy z takim procesem będzie mu zupełnie nie po drodze.

DROPSHIPPING CZY DA SIĘ ZAROBIĆ

To, czy będziesz w stanie zarobić zależy przede wszystkim od tego:

– jakie warunki współpracy ustalisz z hurtownią (m.in. rabaty, zasady dot. odstąpienia/reklamacji, zasady dot. ograniczenia konkurencji),

– w jakiej branży będziesz działać,

– ile czasu poświęcisz na prowadzenie biznesu (czy będzie to Twoja główna działalnoścć czy też może będziesz traktował to jako działalność dodatkową obok np. pracy na etacie),

– jaką strategię prowadzenia biznesu przyjmiesz.

Inny model biznesowy/inną strategię biznesową będzie stosował sklep sprzedający sprzęt gospodarstwa domowego, których ceny zaczynają się od 500 zł, a inną strategię/model będzie stosował sklep, który sprzedaje produkty w przedziale cenowym zaczynającym się od 5 zł.

DROPSHIPPING ZA I PRZECIW

Dropshipping – ZALETY

Dropshipping jest (można powiedzieć idealny) dla osób, które dopiero rozkręcają swój biznes w postaci sklepu internetowego i po prostu chcą sprawdzić czy im „wyjdzie”. Bez konieczności inwestowania w magazyn czy szukania lokalu, który by się na ten magazyn nadał.

Poniżej, przedstawiam główne zalety drophippingu. Pod każdą z nich znajdziesz przygotowaną przeze mnie wskazówkę prawną, która pomoże Ci zwrócić uwagę na ważne aspekty, tak abyś o niczym nie zapomniał.


Do głównych zalet zaliczam:

Dropshipping a brak konieczności inwestowania w zakup produktów

Przy sprzedaży w modelu dropshipping, co do zasady nie musisz inwestować w produkty zanim Klient się nimi zainteresuje. Produkty te kupujesz najczęściej dopiero po tym, jak np. Klient zapłaci Ci za nie. Nie musisz więc ich wcześniej sprowadzać,  kupować.

WSKAZÓWKA:

Pamiętaj, że mogą zdarzyć się sytuacje, gdy pomimo że Klient zapłaci za produkt, będzie ten produkt mógł Ci zwrócić żądając od Ciebie zwrotu pieniędzy.

Jeśli chcesz uniknąć sytuacji, w której po takim zwrocie zostaniesz z tym produktem bez pieniędzy, pamiętaj, żeby uregulować w umowie z hurtowni co się stanie jeśli Konsument odstąpi od umowy.

Bez szczegółowego uregulowania tych warunków, może się okazać, że zostaniesz z produktem zwróconym przez Klienta pomimo, że już za niego zapłaciłeś hurtowni. Dlaczego? Bo hurtownia nie zaakceptuje Twojej prośby o uwzględnienie tego zwrotu w Waszych rozliczeniach.


Dropshipping a brak konieczności posiadania magazynu

– to chyba jedna z najkorzystniejszych dla Ciebie zalet. Jednakże pamiętaj, że to rodzi inne problemy i sytuacje, które musisz przewidzieć i znaleźć dla nich rozwiązanie.

WSKAZÓWKA:

Pamiętaj, żeby uregulować w Regulaminie sprzedaży, gdzie Klient będzie odsyłał zakupione produkty, gdy będzie chciał złożyć reklamację, czy będzie chciał skorzystać z ustawowego prawa do odstąpienia od umowy.

Ureguluj to także w umowie z hurtownią, żeby nie była zaskoczona tym, że dostanie przesyłkę ze sprzedanym Tobie produktem.

Bez tego, pomimo wstępnego pozytywnego założenia dotyczącego tego, że nie musisz posiadać magazynu, może się zdarzyć, że z uwagi na ilość reklamacji czy ilość Klientów, którzy skorzystają z prawa do odstąpienia od umowy, Twoje mieszkanie/inny lokal, stanie się chwilowo takim magazynem.


Dropshipping i brak konieczności organizacji całej logistyki

– mam tutaj na myśli pakowanie i cały proces wysyłki. Spada on na firmę, z którą podpisujesz umowę na taką usługę. I tutaj znowu musisz zadbać aby każda kwestia i szczegół z tym związany, zostały ujęte w umowie.

WSKAZÓWKA:

To jest kluczowy element Twojej umowy z hurtownią. Pamiętaj, że w większości przypadków, zawierasz umowę sprzedaży między Tobą a hurtownią i w sytuacji gdy nie uregulujesz tych aspektów– może się zdarzyć, że hurtownia bez uregulowania tego w umowie – będzie wysyłać produkty na adres podany przez Ciebie w umowie.

Warto szczegółowo dopracować także takie elementy jak np.:

  • Czas realizacji zamówienia,
  • rodzaj wysyłki,
  • koszty opakowań/kopert,
  • odpowiedzialność za uszkodzenia podczas pakowania.

Dropshipping i brak konieczności czasu na zbudowanie marki

o co chodzi? Możesz sprzedawać już produkty, które mają wyrobioną markę. Nie musisz, więc czekać aż przekonasz innych o wartości tych produktów (o ile produkty mają już „wyrobioną” markę).

Wskazówka:

Warto zadbać o uregulowanie w umowie z hurtownią tego, czy możesz korzystać ze zdjęć produktów, z opisów produktów. Powinieneś także pamiętać, o dodaniu postanowień w zakresie licencji. Dodatkowo należy także zastanowić się nad tym, czy możesz zmieniać opisy produktów, czy musi to być kopiuj wklej. Pamiętaj, że w sytuacji gdy masz opis produktu w stylu kopiuj wklej, Google może uznawać te treści jako kopię innej, bardziej wypozycjonowanej strony.

Warto też ustalić z hurtownią czy będziecie sprzedawać te same produkty w tych samych miejscach. Wielu sprzedawców narzeka niestety na to, że np. na allegro znajdują się produkty sprzedawane przez nich w modelu dropshipping i tańsze – te same produkty sprzedawane bezpośrednio przez Hurtownie, z którą współpracują.


DROPSHIPPING –  WADY

Żeby nie było tak kolorowo, każdy proces/biznes ma także wady, które jako przedsiębiorca, powinieneś rozważyć i wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności. Pod każdą z nich, znajdziesz przygotowaną przeze mnie wskazówkę prawną, która pomoże Ci uregulować sprawę, pomimo trudności.

Brak realnego wpływu na jakość produktów

– przerzucając proces wysyłki na hurtownie, nie możemy namacalnie sprawdzić produktu i  zadecydować czy jednak ze względu na jego niższą jakość, nie zostanie wysłany. Dlatego ta problematyka powinna zostać rozstrzygnięta w umowie.

Wskazówka:

Zadbaj o uregulowanie w umowie wymagań co do jakości produktów, a także jakości ich pakowania, podczas procesu wysyłki.


Brak realnego wpływu na obsługę Klienta

osobiście nie mamy możliwości nadzorowania całego procesu pakowania i wysyłki. Nie możemy także dopilnować terminowej wysyłki każdego produktu, w przypadku masowej ilości. Dlatego to kolejna kwestia, o którą należy zadbać w podpisywanej umowie.

Wskazówka:

Zadbaj o uregulowanie w umowie wymagań co do terminów wysyłki, co do rodzaju zabezpieczeń, co do ewentualnych oznaczeń hurtowni czy sprzedawcy.


Brak towaru w hurtowni

– kolejny problem powstający z tym, że po prostu nie ma Cię na miejscu. Wiadomo, że może to negatywnie rzutować na kolejne zamówienia. W dzisiejszych czasach, kiedy to opinia jest kwestią decydującą podczas zakupów, każde negatywne zdanie pod Twoim adresem, może pozbawić Cię dalszych klientów.

Poza tym pomimo , że na potrzeby zakupu przez Klienta sprawdzałeś czy towar jest na stanie hurtowni, może się okazać, że ostatecznie takiego towaru nie ma i to Ty ostateczni będziesz musiał odpowiadać przed Klientem.

Wskazówka:

Ureguluj kwestie braku produktów w hurtowni. Wprowadź w umowie zapis, w którym zobowiązujesz hurtownie do poinformowania Cię o ilości towaru „na stanie”, do dbania o aktualność danych w systemie informatycznym.


Hurtownia nie zgadza się na zwrot

– zdarzają się hurtownie, które po prostu nie zgadzają się na zwrot towaru i na obsługę tego procesu. Bez ustalenia i „dogadania” z hurtownią tego aspektu, możesz ściągnąć sobie na głowę (a dokładniej mówiąc na swoje mieszkanie/lokal), zwrócone produkty.

Wskazówka:

Ureguluj kwestie zwrotu produktów w hurtowni. Wprowadź w umowie zapis, w którym wspólnie ustalicie, gdzie trafi zwrócony produkt i co później się z nim stanie.


Konieczność przedpłat

– kolejna kwestia pokazująca, jak bardzo musisz być przewidywalny. Zdarzają się hurtownie, które pobierają opłaty i wynagrodzenie z góry. Jest to dość ryzykowae, ponieważ nie masz pewności czy towar faktycznie się sprzeda.

Wskazówka:

Ustal w umowie, termin zapłaty oraz formę rozliczeń pomiędzy Tobą w hurtownią. Choć jest to ABSOLUTNIE konieczne, wiele osób robi to po prostu po macoszemu, zamiast dopracować każdy aspekt.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, co myślą o Dropshippingu sami Sprzedawcy, zajrzyj do artykułu poniżej

O CZYM PAMIĘTAĆ OD STRONY PRAWNEJ?

DROPSHIPPING A RODO

Jeśli zastanawiasz się czy warto przejmować się tym „całym RODO”, to powiem Ci, że jeśli jako firma chcesz prowadzić biznes – poznawać Klientów czy kontrahentów, zarabiać, realizować zlecenia, to naprawdę powinieneś zadbać o to, żeby tym tematem się zająć na poważnie. Zwłaszcza w kontekście umowy dropshippingowej. Pamiętaj, że cały proces wysyłki przejmuje inna firma i będziesz jej powierzać dane swoje a także klientów. Jest to więc Twój obowiązek aby zadbać o nie i uregulować to wszystko m.in. w umowie powierzenia przetwarzania danych.

Obowiązek ochrony danych osobowych był, jest i będzie – i niezależnie od tego, czy będzie to działo się pod szyldem RODO czy innej regulacji prawnej i tak obowiązek wdrożenia systemu ochrony danych będzie na Tobie spoczywał.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak wygląda proces wdrożenia RODO, zajrzyj na moją stronę: https://kingakonopelko.pl/wdrozenie-rodo/

SPRZEDAŻ ONLINE – REGULAMIN SPRZEDAŻY, ŚCIEŻKA KLIENTA

Każdy z nas, podczas robienia zakupów w sieci, musi „odhaczyć”, że zapoznał się z regulaminem sprzedaży lub w inny sposób potwierdzić, że zapoznał się z Regulaminem. O tym, czy to robimy faktycznie nie będziemy dzisiaj debatować J Co musi zawierać taki regulamin? Zapisy dotyczące całego procesu zakupu, m.in.: jakie są formy płatności, procedura reklamacji, procedura zwrotu oraz ścieżki zakupu, czyli opisanie krok po krok jak przejść do finalizacji zakupów. Jest to obowiązkowe, nałożone przez ustawy: o prawach konsumenta oraz ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poza tym, klient także musi wiedzieć, w razie wątpliwości co i jak u Ciebie funkcjonuje.

Martwisz się czy uda Ci się dobrze napisać regulamin? W takim razie skorzystaj z mojej pomocy i wskakuj tutaj:

UMOWA Z HURTOWNIĄ

W dropshippingu, bardzo ważne jest znalezienie hurtowni, która w ofercie ma produkty o wysokiej jakości. Kiedy już uda Ci się takiej poszukać, pamiętaj, że teraz najważniejsze co musisz zrobić to ustalenie podstawowych zapisów i ujęcie ich w umowie. Bez tego, mogą przytrafić Ci się nieprzewidziane sytuacje, na które później możesz już nie mieć wpływu i odczuć to niestety na własnej skórze.

Mimo przeczytania tego artykułu, nadal masz wątpliwości co do tego czy będziesz potrafić dobrze skonstruować umowę z hurtownia?

W takim razie przeczytaj artykuł, w którym wskazuje na co zwrócić uwagę w podpisywanej przez strony umowie:


Wkrótce ukażą się kolejne artykuły dot. dropshippingu oczami sprzedawców i hurtowni.


Kinga Konopelko

WSPÓŁPRACA


Na co dzień obsługuję przedsiębiorców działających także w modelu dropshipping. Wiem, jakie obszary są najbardziej problematyczne, jakie są zasady współpracy i ewentualne ryzyka.

Potrzebujesz pomocy przy Regulaminie Twojego sklepu?

Chcesz zlecić mi przygotowanie umowy dropshippingu zabezpieczającej Twoje interesy i pozwalającej uregulować wzajemną dobrą współpracę?

A może potrzebujesz skonsultować się w zakresie dot. Twojego biznesu?

ZOBACZ JAK MOGĘ CI POMÓC?

Napisz do mnie na adres: kancelaria@kingakonopelko.pl