Chcesz przenieść biznes do on-line? Jak w 3 krokach zacząć działać i sprzedawać on-line legalnie #koronawirus

Chcesz przenieść biznes do on-line?

Jak zacząć działać i sprzedawać on-line legalnie?

Koronawirus odcisnął się mocno na wielu branżach, szczególnie tych, które działały dotychczas w formie stacjonarnej.

Wiem, że nie wszystkie firmy są w stanie przenieść cały swój biznes do świata on-linowego, ale …

to, że nie wszystkie firmy nie mogą przenieść biznesu do świata on-linowego NIE OZNACZA, że takie firmy nie mogą w tym czasie popracować nad swoim wizerunkiem w sieci, zacząć budować społeczność, która zacznie korzystać z usług w czasie gdy skończy się epidemia.

DLA KOGO JEST ARTYKUŁ?

Ten artykuł jest dla Ciebie jeśli chcesz:

– działać on-line, budować swój wizerunek w social media, ale nie chcesz sprzedawać, bo np. nie pozwala Ci na to branża w której działasz
,
– działać i sprzedawać on-line.


Jeśli posiadasz już swój Regulamin sprzedaży, zawierasz umowy z Klientami, zajrzyj tu:


Jeśli jednak dopiero chcesz zacząć działać, czytaj dalej.

JAK LEGALNIE ZACZĄĆ DZIAŁAĆ ON-LINE?

KROK 1

Jeśli chcesz zacząć działać on-line (nawet jeśli nie sprzedajesz), pierwszym krokiem niezbędnym, żeby zacząć działać i sprzedawać on-line jest stworzenie Polityki prywatności.


Jeśli chcesz zacząć działać w sieci i social media (nawet jeśli jeszcze nie sprzedajesz), to pierwszą rzeczą, o której powinieneś pamiętać, to Polityka prywatności.

Polityka prywatności jest podstawowym dokumentem, który powinien znaleźć się u Ciebie na stronie, fanpage, przy zapisie na newsletter czy w stopce maila, bo opisuje co się dzieje z danymi tej osoby u Ciebie.

Polityka prywatności jest dokumentem, który ma pomóc osobie, która zamierza przekazać dane zdecydować czy rzeczywiście chce to zrobić. Osoba, które chce Ci przekazać dane, ma prawo do tej informacji, a Ty masz obowiązek jej tych informacji udzielić.

Dlaczego nie warto kopiować cudzej Polityki prywatności?

Polityka prywatności powinna oddawać to, co się dzieje u Ciebie w biznesie w zakresie danych Użytkowników strony, potencjalnych Klientów, Klientów itp.

To jest m.in. powód, dla którego nie warto kopiować “na ślepo” cudzych Polityk prywatności.

Zakładam, że nie orientujesz się bowiem, czy firma, której Politykę prywatności kopiujesz przekazuje dane Klientów, Użytkowników tym samym podmiotom co ty? Jeśli przekazuje innym, a tak jest bardzo często, pojawia się tu pierwsze ryzyko błędu i wprowadzania Twoich Użytkowników w błąd.

Niestety bardzo często zdarza się tak, że w wielu Politykach pojawiają się podstawowe błędy merytoryczne, braki, nie są uwzględniane wszystkie wymogi RODO.

W jakich miejscach powinna pojawić się Polityka prywatności?

Przykładowe miejsca:
✅ strona internetowa – podstawowy punkt styczności z klientem

❌Częstym błędem jest umieszczanie linku do Polityki jedynie w wyskakującym pasku z polityką cookies.

✅ zapis na newsletter,

✅tzw. landing Page np. zapis na listę oczekujących,

✅formularz kontaktowy

✅ e-mail – w stopce maila

✅Fanpage na Facebooku/ w grupie na Facebooku

✅w trakcie ścieżku zakupu produktów/usług.

Jeśli masz Politykę prywatności, sprawdź czy znajdziesz w niej informację, w jakim celu zbierasz dane?

Sprawdź czy masz wzmianki w Polityce o tym, że zbierasz dane np. w celu:

✅komunikacji z Użytkownikiem, w tym udzielenia odpowiedzi na pytanie przekazane przez Użytkownika przez formularz kontaktowy, wiadomość e-mail, itp.
✅zawarcia i realizacji umowy
✅założenia konta
✅wysyłki newslettera lub innych informacji marketingowych zawierających m.in. informacje o usługach, produktach, promocjach, darmowych treściach
✅administrowania i zarządzania stroną i grupami na platformach społecznościowych (m.in. Facebook, Instagram), komunikacji z Użytkownikiem, kierowania treści marketingowych w przypadku przetwarzania danych na platformach społecznościowych,
✅odzyskiwania odrzuconych koszyków
✅zamieszczania komentarzy (o ile nie korzystasz tu z zewnętrznej platformy)
✅ danych wrażliwych (o ile dotyczy)
✅ustalenia, obrony, dochodzenie roszczeń (np. na wypadek, gdyby wystąpiła konieczność dochodzenia roszczeń przed Sądem)

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak zacząć działać on-line w sieci legalnie, zapisz się do newslettera i skorzystaj z 5-dniowej dawki wiedzy o legalnym działaniu on-line.

Jeśli chcesz zacząć działać legalnie w sieci, ale jeszcze nie sprzedajesz, skorzystaj z PAKIETU DOKUMENTÓW WRAZ Z INSTRUKCJAMI WIDEO “Strona www zgodna z RODO”. W Pakiecie otrzymasz wzór Polityki prywatności wraz z instrukcją wideo jak ją dostosować do Twojej działalności, a także dostosujesz stronę internetową, Fanpage na Fb, newsletter, formularze kontaktowe, stopkę e-maila do RODO.

KROK 2

Jeśli chcesz zacząć sprzedaż on-line, musisz przygotować Regulamin sprzedaży.

Regulamin jest Twoją umową z Klientem, w którym dostarczasz mu informacji o tym jak wygląda proces zakupowy, w tym kiedy dochodzido zawarcia umowy, jakie Klient ma prawa i obowiązki, itp.

Czy Regulamin zabezpiecza tylko Klienta?

Nie wiem czy wiesz, ale Regulamin jest dokumentem, który chroni nie tylko interesy Twoich Klientów. W Regulaminie możesz zadbać też o własne interesy opisując w nim np. przypadki,w których odmówisz uwzględnienia zwrotu zakupionego produktu lub usług, np. gdy wykonasz dla Klienta produkt wedle jego wytycznych albo gdy sprzedasz Klientowi produkt elektroniczny czy wykonasz dla niego usługę.

O co musisz zadbać w Regulaminie?

Pamiętaj, że Regulamin musi być zgodny z przepisami ustawy o Prawach konsumenta i nie może zawierać tzw. klauzul niedozwolonych, czyli postanowień mniej korzystnych dla Klienta niż te, które daje mu prawo.

Czy można kopiować cudzy Regulamin sprzedaży?

To, że często słychać o przypadkach kopiowania cudzych Regulaminów nie oznacza, że jest to prawidłowe.

Skopiowanie cudzego Regulaminu może mieć niestety poważne konsekwencje. Więcej o tym pisać w tekście:

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak zacząć działać on-line w sieci legalnie, zapisz się do newslettera i skorzystaj z 5-dniowej dawki wiedzy o legalnym działaniu on-line.

KROK 3: ŚCIEŻKA KLIENTA

Niezależnie od tego czy wprowadzisz zautomatyzowaną sprzedaż czy też do sprzedaży będzie dochodziło e-mailowo, przez Messenger czy telefonicznie, będziesz musiał zadbać o to, żeby uzyskać od Klienta odpowiednie zgody czy oświadczenia.

Jakie elementy musisz uwzględnić w swojej ścieżce zakupu?

– Akceptację Regulaminu

– Zgodę na rozpoczęcie wykonywania umowy przed upływem 14 dni i potwierdzenie, że Klient jest świadomy tego, że rezygnuje w ten sposób z prawa do odstąpienia od umowy (o ile chcesz się w ten sposób zabezpieczyć)

– Zgodę na wysłanie produktu elektronicznego przed upływem 14 dni i potwierdzenie, że Klient jest świadomy tego, że rezygnuje w ten sposób z prawa do odstąpienia od umowy (o ile chcesz się w ten sposób zabezpieczyć)

Również opis przycisku przenoszącego Klienta do płatności nie może być opisany w dowolny sposób. Z takiego przycisku musi wprost wynikać, że zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty.

Popularne więc opisy przycisków przenoszące do płatności typu: “CHCĘ” są nieprawidłowe.

Z opisu przycisku musi wynikać, że Klient ma świadomość tego, że kupuje z obowiązkiem zapłaty.

Jeśli chcesz zacząć legalną sprzedaż on-line i uregulować wszystkie te 3 kroki opisane przeze mnie wyżej, skorzystaj z PAKIETU DOKUMENTÓW WRAZ Z INSTRUKCJAMI WIDEO “Jak zacząć legalnie sprzedaż on-line”. W Pakiecie otrzymasz wzór Polityki prywatności oraz Regulaminu sprzedaży wraz z instrukcjami wideo, które pomogą Ci szybko i skutecznie dostosować je do Twojej działalności. Dodatkowo – wdrożysz zaproponowaną przeze mnie ścieżkę sprzedaży (checkboxy/komunikaty), dostosujesz także inne miejsca w sieci, tak żeby móc działać w sieci bez strachu o legalność tego, co umieściłeś.

ARTYKUŁY, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ